SATS skrotar Mentra-satsningen – byter namn till SATS online och slutar med hårdvara

Bildkälla: Mentra by SATS

SATS byter namn på Mentra by SATS till SATS online och slutar samtidigt att sälja sin träningsspegel Rflex.

Beskedet om namnbytet på onlinesatsningen kom först i ett mail till Mentra-medlemmarna innan jul. Nu meddelar även SATS detta i sina övriga externa kanaler.

Mentra var träningskedjan SATS ambitiösa satsning på digital träning och bestod av en digital prenumerationstjänst, Mentra digital, där användarna kan träna med sin mobil, padda, tv etc. Samt en hårdvara, där träningsspegeln Rflex var den första träningsprodukten i vad som aviserades bli en serie av produkter för träning på distans. Men nu bromsas denna satsning in.

Gratis onlineträning för vissa SATS-medlemmar

Alla befintliga SATS-medlemmar med medlemskap regional- och gruppträning, eller högre, får gratis tillgång till SATS Online från och med 20/12-22.

Svag försäljning bakom beslutet

”Försäljningen av Rflex har inte varit tillfredsställande och därför inte en produkt vi kommer att fortsätta sälja. SATS kommer även fortsättningsvis att ha ett brett och bra digitalt träningsutbud och för dig som köpt Rflex-spegeln”, skriver SATS i ett uttalande.

Bildkälla: Mentra by SATS

Till Sweaty Business meddelar den nordiske kommunikations och PR-chefen Sebastian Kvarme att företaget samtidigt ”samordnar organisationen”.

Skribentens kommentar/analys:

Namnbytet och den avbrutna satsningen på hårdvara tyder på ett tydligt strategiskifte för företagets ambitiösa (och sannolikt kostsamma) satsning på onlineträning. Från stora planer på fler produkter (bl a en cykel) och internationell expansion till en mer återhållsam strategi. En starkt negativ börskursutveckling sedan noteringen, stora utmaningar med lönsamheten i kärnverksamheten (en hel del uppsägningar av anställda har initierats) och det tuffa ekonomiska läget i samhället med en flerårig lågkonjuktur i sikte är alla kryddstarka ingredienser i den ”perfekta stormen” som gör att SATS drar i handbromsen kring det här projektet.

Kollar man internationellt på jättarna och pionjärerna inom området onlineträning sammankopplad med hårdvara så har utvecklingen efter pandemin sett väldigt dyster ut. Peloton, det kanske mest hajpade bolaget på området med nästan 7 miljoner(!) prenumeranter, har tappat bortåt 95% av sitt börsvärde sedan peaken under pandemin och arbetar stenhårt med att vända den kraftigt blödande kassan till plusresultat. Byte av management, kraftiga personalnedskärningar och outsourcing av produktionen är några av insatserna som Peloton hittills vidtagit. Peloton-förvärvet Precor uppges även det förberedas för försäljning under den närmsta tiden.

Samtidigt flexar giganterna inom techscenen allt mer med musklerna och visar tydligt att de ska in på det här området. Apple har sedan något år tillbaks lanserat Apple Fitness+ på sina engelskspråkiga marknader. I dagarna gick Netflix och Nike ut med nyheten att innehåll från appen Nike Training Club kommer att tillgängliggöras för Netflix mer än 223 miljoner abonnenter. Även företag som Amazon, Google, Samsung, Meta (Facebook) är inne på träning och hälsa.

Foto: Netflix

Kikar man på prissättning så ligger både Apple Fitness+ och Netflix runt hundralappen/månad. Sannolikt kommer dessa företag med sin stora påverkan på världsmarknaden sätta någon slags benchmark för prisnivåerna för onlinestreamad gruppträning. Detta borde oroa aktörer som Peloton med flera som idag ligger runt 500 kronor/månad för medlemmar som även äger ngn av deras hårdvara. Pelotons ”digital-only”-medlemskap (utan utrustning) är prissatt till runt 140 kr/månad.

Angående hårdvara tror jag att träningsspeglarna kommer gå en oerhört svårvunnen match mot teknikjättarna. Samsung har exempelvis redan en roterbar tv-skärm (The Sero), vilket potentiellt sett, utrustad med rätt teknik, skulle kunna bli en direkt utmanare i det här segmentet. Nyttan för konsumenten blir dessutom större då det endast behövs en stor skärm i hemmet, som dessutom har så många fler funktioner än att ”bara” streama träning.


Konkurrensen om den digitala träningen tilltar, och det har förmodligen bara börjat… Vi kan framöver kallt räkna med en hel del uppköp/fusioner, konkurser och ”nya” kapital- & teknikstarka aktörer på marknaden.