Av: Cecilia W Dettner, VD STAC
I mitt yrke och vår bransch hör vi ofta att PT-verksamheten inte är lönsam eller att man inte kan leva på PT-yrket. Många vill, men det är få förunnat i dagsläget. Vi på STAC är övertygade att en del av anledningen är att vi inte har lyckats övertyga konsumenten/ den tränande att de faktiskt kommer att lyckas mycket bättre om de tränar med en personlig tränare. Kanske har också en del rätt i det. En del använder i många fall inte sina kunskaper från utbildningarna utan har ibland blivit lite bekväma.
Vi har sett att de av våra kunder som på allvar satt igång med att använda individuella screeningtjänster (fysiska tester gjorda på varje individ som sedan är utgångspunkt för de träningsprogram som ges till individen) i sin paketering är mycket mer lönsamma och har fler nöjda kunder. Hur kommer det sig?
Precis som vanligt så är det flera anledningar men en av de viktigaste tror vi är att om jag gör tester på dig som individ och du förstår dina luckor i fysiken samt att någon ger dig ett program som ska förbättra dig avsevärt då borde det kännas ganska relevant, eller hur? Det här gör också att uppföljning och att sälja PT-tillfällen ihop med screeningen blir betydligt lättare.
Med andra ord, om du har screeningtjänster att erbjuda så blir det mer naturligt att prata uppföljning och träningstillfällen på ett helt annat sätt.
Eftersom screening är klart mer individanpassad är man också beredd att betala mer för det än en PT-timme. Speciellt som jag som kund förstår vad det faktiskt innebär för mig och mina resultat.
De flesta personliga tränare tar mellan 1 500-4 500 kr för en individuell screening, beroende på nivå och komplexitet. Den enklaste varianten tar ca 1 timme i tid, de mer komplexa kan ta upp till 3 timmar.
Nedan har vi bara rent schematiskt visat hur intäkterna kan fördelas:
Screeningtjänsterna boostar både antal sålda PT-timmar, medlemskap samt möjligheten och trovärdigheten att idrottsanpassa screening- och träningstjänster. Något som screeningtjänsterna också hjälper till med är att minska drop-out då vi engagerar oss på en djupare nivå med våra kunder och på riktigt försöker adressera deras problem/önskemål för att nå sina drömmar.
//Cecilia W Dettner
Är du intresserad vad screeningtjänster kan göra för dig eller din verksamhet, tveka inte att ta kontakt med Cecilia W Dettner, cecilia.wulfing@stac.nu eller mobil 0708-610571.