Basic-Fit har avslöjat planer på att gå in på den tyska fitnessmarknaden under 2022.
Den europeiska gymbjässen sa att de kommer att börja bygga på de första klubbarna under första halvåret, öppna under andra halvåret och att ha öppnat upp till 20 klubbar i slutet av 2022.
På lång sikt menar Basic-Fit att de ser potentialen att kunna ha bortåt 600 klubbar i Tyskland.
VD Rene Moos säger till brittiska Health Club Magazine att den tyska expansionen är en del av ambitiösa tillväxtplaner för kedjan, som kan leda till att de till år 2030 kan ha runt 3 500 klubbar i sin portfölj.
– ”Vi ser en ljus framtid för träningserbjudanden där konsumenterna får mycket för pengarna”.
Han säger vidare:
– ”I november tillkännagav vi vår avsikt att öka antalet klubböppningar från 200 till 300 stycken per år, med målet att växa till 2 000 klubbar år 2025 och mellan 3 000 och 3 500 klubbar år 2030. Vi är just nu på god väg att landa på 1 250 klubbar under detta året”.
Det slutliga resultatet för 2021 visar att företaget ökade sitt medlemsantal med 11% till 2,22 miljoner (2020: 2 miljoner) och en ökning med 110 klubbar netto, vilket utökade företagets nätverk till 1 015 klubbar (en ökning med 12% procent). Man lanserade också en ny internutvecklad app.
Fötetaget har påverkats stort av pandemin och diverse restriktioner. Detta ledde under 2021 till en nettoförlust på 150 miljoner euro, jämfört med en vinst på 125 miljoner euro 2020.