Gymleco trendspanar från FIBO 2023

13-17e april så anordnades FIBO 2023 i Tyskland. Den största branschmässan för hälsa och fitness. Gymleco var på plats och hade en 224 kvadratmeter stor monter. Företaget träffade och pratade både med besökare den egna montern samt var ute och besökte andras. I den här texten delar teamet på Gymleco med sig utav vad de ser händer i träningsbranschen och vilka de senaste trenderna är.

FIBO hålls årligen i april i Köln, Tyskland. Mässan kan ta in över 100 000 besökare och hade i år 8 olika hallar öppna med utställare som ställde ut sina produkter med allt från kosttillskott till gymutrustning. Det var även flera tävlingar, events och meetups med kända profiler som arrangerades på plats.

På Gymleco ställde ut med en monter stor monter som innehöll både deras bästsäljande gymmaskiner och sina senaste tillskott till sortimentet. På plats fanns både personal, ambassadörer, återförsäljare och ett fototeam. Tillsammans skapades det nytt material, träffade nya och befintliga kunder samt visade styrkan med Gymleco till nyfikna besökare.

Team Gymleco på plats. På den bilden ser du Frans Ockelstam längst till vänster på bakre raden, Linda Sotkasiira längst till vänster på främre raden och Monica Sotkasiira längst till höger på främre raden
Atleten Samir Troudi till vänster och träningsprofilen Matilda Karlsson till höger

Lindas spaningar

Linda Sotkasiira, marknadsansvarig på Gymleco, berättar vad hon tog med sig från FIBO. “FIBO är ett viktigt forum för oss då det hjälper oss att stärka och bygga vår community. Torsdagen och fredagen är B2B-dagar och då skapar vi många bra affärsrelationer. Men för oss är det också viktigt att satsa på lördagen och söndagen som är mer fokuserad på slutkonsumenterna. Det ger oss ett tillfälle att träffa vår community utanför vår kundkrets och bygga upp vår branding.

Bland annat så tog vi i år med ett fototeam som filmade intervjuer med besökarna som har delats på vår Instagram. Det här för att göra vårt community delaktig i Gymlecos varumärke.

Flera av besökarna som kom fram och pratade med mig och mina kollegor följde oss på våra sociala medier men hade aldrig tränat med vår gymutrustning. De kom till vår monter för att testa de gymmaskiner de sett på våra kanaler och som kända profiler tränat med. Att kunna interagera och bemöta dem när de för första gången tränade med vår gymutrustning är otroligt värdefullt.”

Frans Ockelstam, CAD-konstruktör på Gymleco, berättar om trenderna han såg på plats:

“För mig var det första gången på FIBO så hela upplevelsen var ny. Det var väldigt roligt att möta kunder, återförsäljare och användare. Jag fick mycket positiv respons och även nyttig feedback från både tydligt erfarna kroppsbyggare och de som kanske inte tränat så länge. En sak jag la märke till är att funktionell fitness var en stor del av mässan men också att övningarna som demonstreras är väldigt extrema. De liknar mer ren akrobatik.

En annan sak som stod ut för mig, rent designmässigt, var att flera leverantörer försökte att göra träningsmaskiner utan traditionella vikter. De bytte istället ut dem med till exempel vattenhjul, excenter, tryckluft, magnetism, flywheels m.m.

Men det som förvånade mig mest var nog hur stort namnet Gymleco är för andra ledande leverantörer. Att de verkligen tycker att det vi gör är unikt och rätt. Jag såg hur andra löst samma tekniska utmaning som vi har men ofta med ett klumpigare eller onödigt komplicerat resultat. Men det fanns absolut även vissa maskiner eller maskindetaljer som kändes väldigt lyckade och som man hade önskat att man kommit på själv.”

Gymleco ställde ut över 20 maskiner i montern, bland annat sin kombimaskin hacklift/squat och tricpesmaskin

VD-Monica har ordet

Monica Sotkasiira, VD på Gymleco, berättar om sina intressanta möten under FIBO:

“Vi hade många intressanta och givande besök till vår monter i år. Det var både befintliga partners och nya möjliga samarbeten. Flera av dagarna hoppade jag från möte till möte och det är det som gör FIBO så relevant för oss. Det är inte bara en mässa där vi kan visa upp våra gymmaskiner utan vi träffar också våra internationella branschkollegor och utbyter information och idéer.

Nu efter att vi landat hemma igen och vi har kunnat återkoppla till alla så har det bland annat gett oss flera återförsäljare, spännande nya samarbeten och möjlighet för vårt varumärke att finnas på nya marknader.

Jag känner att jag både har gett och fått ny inspiration för att skapa ännu mer innovativa produkter och lösningar.”

Följ gärna Gymleco på Instagram för att se mer från FIBO eller gå in på deras webb för kika på deras utbud.