Les Mills släpper ny global fitnessrapport

Les Mills 2021 Global Fitness Report visar hur vi kommer att träna efter pandemin. Trenden framåt ser ut att bestå av en kombination av gym och hemmaträning.

  • Två tredjedelar av gymmedlemmarna föredrar att träna med andra, där live gruppträningsklasser är det mest populära bland gymmets utbud.
  • Live klasser på gymmet är mer än dubbelt så populära som livestreamade alternativ hemifrån, med instruktörerna live och energin från gruppen som nyckelfaktorer.
  • Beteendet från pandemin kommer leva kvar, 80% av gymmedlemmarna planerar att fortsätta använda digitala träningspass även efter pandemin som komplement till live träningspass.
  • ”Omnichannel Fitness” kommer vara nyckeln – en kombination av gym och hemmaträning kommer att ha en 60/40-fördelning för de flesta motionärer.

Les Mills 2021 Global Fitness Report innehåller data från 12 157 konsumenter från fem kontinenter. Rapporten undersöker hur pandemin har förändrat våra hälsovanor och belyser trender som kommer att forma kommande år inom träningsbranschen.

Bildkälla: Les Mills

Rapporten visar att 82% av konsumenter nu tränar regelbundet (eller planerar att göra), medan 75% av gruppen deltar i gymaktiviteter. Detta gör fitness till världens största sport. HIIT (High Intensity Interval Training) har utsetts till att vara världens mest populära gruppträningsform, en favorit hos 32% av deltagarna, tätt följt av inomhuscykel (30%) och dansklasser (29%).

Två tredjedelar av gymmedlemmarna (67%) säger att de föredrar att träna i grupp. Live gruppträning är nästan dubbelt så populärt som livestreamade träningspass (44% respektive 23% av medlemmar).

Stjärninstruktörerna är identifierade som den viktigaste faktorn för medlemmar när de väljer gruppträningsklass (28%), följt av kvalitén på musik (24%) och typ av klass (21%).

”Efter flera månader av att hålla sig hemma är viljan stor för att komma tillbaka till gymmet och få ta del av sitt favoritpass med bekanta ansikten igen”, säger Phillip Mills, Les Mills grundare och VD.

“Precis som barer, restauranger och sportevenemang upplever träningsbranschen ett riktigt stort uppsving när vi nu kan ta igen förlorad tid och det finns en återfödd uppskattning för sociala sammanhang.”

”Många människor har saknat upplevelsen av en full gruppträningsklass och den där extra motivationen du får från att träna tillsammans med andra och en stjärninstruktör.”

“Men det betyder inte att hemmaträning kommer att försvinna i och med att pandemin ebbar ut. Den digitala fitness boomen och tillväxten av hemmaträning betyder att konsumenter tilltalas av ”Omnichannel”-träning för att förbli aktiva. En kombination av spännande pass på gymmet och digitala alternativ för hemmet.”

Ladda ned och läs hela rapporten här!