Novax har varit delägare i den svenska träningsappen Bruce sedan 2019, nu går de in som majoritetsägare i bolaget och tillför resurser för fortsatt expansion.
Novax gjorde sin första investering i Bruce 2019 och har sedan dess successivt ökat sitt ägande i bolaget genom deltagande i nyemissioner samt köp av existerande aktier. Novax har ett uttalat sektorfokus på Preventiv hälsa, där det övergripande målet uppges vara att förbättra folkhälsan.
”Fysisk aktivitet är en nyckelkomponent för bättre fysisk och mental hälsa, och genom våra marknadsstudier är vi väl medvetna om vikten av tillgänglighet och enkelhet för konsumenten. Bruce har en unik position på marknaden som aggregator, och deras fokus på användarvänlighet och träningsupplevelse tilltalar konsumenten. BRUCE har dessutom ett starkt team, en bra teknikplattform och en hållbar affärsmodell som ger kundvärde likväl som distributionskraft för de träningsanläggningar man samarbetar med”, säger Josef Bexell, Sektoransvarig för Preventiv hälsa på Novax.
Bruce fortsätter enligt den strategi som tidigare lagts med fokus på ökad närvaro i större städer inom Sverige, Norge och Danmark. Efter pandemin har medlemsbasen vuxit stadigt och nya marknader har etablerats, däribland Malmö genom förvärvet av Swiftr, samt Köpenhamn. Ägarförändringen gör Novax till majoritetsägare, men grundare, personal och andra investerare har kvar ett betydande delägande i bolaget.
“Vi ser Novax ökade engagemang i BRUCE som ett naturligt steg i vår satsning på bolaget och på Preventiv hälsa, jämte andra bolag som exempelvis STC och Onelab. Bruce VD Peter Andersson har accelererat utvecklingen av bolaget i samspel med grundaren Magnus Elm som är fortsatt engagerad” säger Josef Bexell.
Lyssna på Josef Bexell och Peter Andersson i Sweaty Business Podcast
Sweaty Business podcast hittar du där poddar finns, på Spotify eller här.