Peloton Interactive Inc. har köpt upp träningstrustningsföretaget Precor för 420 miljoner dollar i ett strategiskt drag för att öka produktionskapaciteten och ökade expansionsmöjligheter.
Affären förväntas bli färdig tidigt nästa år och är den största hittills för New York-baserade Peloton.
Pelotons försäljning har kraftigt skjutit i höjden i år då pandemin stängt gym och tvingat människor att träna hemifrån. Företaget kämpar dock för att hålla jämna steg med efterfrågan. Det har lett till långa väntetider och frustrerade kunder. Genom att producera träningsutrustning närmare de amerikanska konsumenterna kommer Peloton att kunna leverera produkter snabbare. Befintliga tillverkningsanläggningar utomlands kommer att fortsätta producera som tidigare, enligt företaget.
”Vi har upplevt en massiv tillväxt i år. Ingen önskar en global pandemi, men det har inneburit medvind för vår verksamhet”, säger Pelotons president William Lynch. ”Att hålla jämna steg med den tillväxten, som har varit ett rörligt mål, har varit en stor prioritet för oss.”
”Eftersom vi har investerat i att skala vår tillverkning är matchningen med Precor är mycket stark”, avslutar han.
Genom avtalet kommer Peloton få access till 58 000 kvadratmeter tillverkningskapacitet i Whitsett, North Carolina och Woodinville, Washington. Det bör hjälpa företaget att få ut sina produkter till amerikanska konsumenter snabbare.
Affären kommer också att ge Peloton tillgång till 100 st forsknings- och utvecklingsingenjörer från Precor. Precor kommer att fungera som en affärsenhet hos Peloton och Precors VD Rob Barker kommer att bli verkställande direktör för denna division. Han kommer också att vara chef för den nya Peloton Commercial-verksamheten och rapportera till Lynch, säger företaget.
Pelotons aktier har ökat med anmärkningsvärda 400% i år och idag värderas företaget till 42 miljarder dollar (mer än värdet på hela den amerikanska träningscentermarknaden 2019(!).