Sociala träningsplattformen TROOPR tar in 4 miljoner – ska bygga nästa generations sociala plattform för träning och sport

Sportstech-bolaget TROOPR stänger en investeringsrunda på 4 miljoner kronor, kapital som ska användas för att snabbt skala upp och bygga upp användarbasen på den svenska marknaden.

På ägarlistan finns Wave- och Curitas Ventures, samt affärsänglar som Mattias Weinhandl (tidigare hockeyproffs), Joel Almqvist (grundare Stronger), nyfikna Investerare, och tv-profilen Jessica Almenäs.

– “Det känns superkul att ha med dessa starka namn på vår resa att skapa nästa globala plattform för träning och sport. Vi befinner oss på en spännande plats på vår bolagsresa och är nu redo att växla upp och ta nästa steg”, kommenterar Carolina Westin, COO på TROOPR.

TROOPR är en social plattform för träning och sport med målet att koppla samman och aktivera människor. Plattformen byggs som ett första steg för träningsgrupper, lag och organisationer, för att minska administrationen för ledare och öka engagemanget bland deltagarna. En helhetslösning för både administration och kommunikation, och bygger dessutom på gamification och lojalitetsprogram.

På längre sikt ska TROOPR bli ett socialt nätverk och marknadsplats för träning och sport som gör det möjligt att hitta nya träningskompisar, enklare upptäcka och organisera träning tillsammans med andra, dela träningsinnehåll och hålla sig aktiv med sina vänner.

Visionen är att vara en del av lösningen på de två globalt växande problemen med stillasittande och ensamhet.

Just nu genomför bolaget ett stängt pilotprojekt med grupper och lag. Det handlar om att få in den kritiska massan och genom feedback från dem bygga en robust app som funkar smärtfritt innan appen öppnar upp för bredare allmänhet. 

“Idéen till TROOPR kom när jag själv reste mycket i jobbet och ville hitta andra att träna med på min destination. Därför känns det grymt kul nu jobba med just den plattformen jag själv letade efter”, säger Tim Axelsson, CEO på TROOPR.

Gänget bakom Troopr har fått möjligheten att pitcha sin idé till drakarna i SVTs entreprenörsprogram Draknästet. Den 6 oktober får tv-tittarna reda på hur det gick.

– ”Det var en superkul upplevelse att vara med. Man har blivit så van vid att pitcha så man glömde direkt bort kamerorna”, säger Carolina Westin i en kommentar till Breakit.