För sjätte kvartalet i rad har Sporthandelns försäljning sjunkit.
Branschorganisationen Svenskt Sportforums Sportindex visar att sporthandelns försäljning minskade med 1,7 procent under det andra kvartalet 2023. Detta innebär att sporthandeln för det sjätte kvartalet i rad har haft en negativ utveckling.
Anledningar till detta tros vara förändrade beteendemönster efter coronapandemin och väldigt försämrad köpkraft hos konsumenterna.
Sporthandelns försäljning inleddes positivt med 3,8 procents tillväxt i april. De efterföljande två månaderna blev dock tuffare och till slut blev det ett minusresultat för kvartalet. Fysiska butiker har det tufft för tillfället. Tuffare än e-handlare. Under första halvåret 2023 ökade e-handelsförsäljningen med närmare 6 procent medan försäljningen i det fysiska butiksbeståndet minskade med 3 procent.
Decathlon stänger butiker
Sedan start har franska sporthandlaren Decathlon haft problem med lönsamheten i Sverige. Nyligen beslutade kedjan sig för att stänga två svenska butiker.
De två butikerna som påverkas är deras stora butiker i Barkaby och Kungens Kurva. Kvar kommer alltså butikerna i Uppsala och Mall of Scandinavia att vara.
– Det är med tungt hjärta som vi behöver meddela att Decathlon-butikerna i Barkarby och Kungens Kurva kommer att stänga. En tuff marknad och den nuvarande ekonomiska situationen världen över har tvingat oss att omorganisera och fokusera vår verksamhet kring vår e-handel och två butiker, skriver de i ett kundmeddelande.
Decathlon har sedan inträdet i Sverige 2011 haft det kämpigt. Faktum är att de fortfarande inte gått med vinst. Omsättningen 2022 låg på 280 miljoner kronor, 2021 på 351 miljoner kronor.