Strava köper outdoor-äventyrsplattformen FATMAP

Bildkälla: Strava

Strava, prenumerationsplattformen uppkopplad träning, har förvärvat plattformen FATMAP, en mobilapp som finns till för att upptäcka, planera, navigera och minnas utomhusäventyr. Förvärvet kommer att ge Strava-abonnenter tillgång till hela FATMAPs innehåll.

Förvärvet är en del av Stravas pågående satsning för att tillhandahålla en digital upplevelse i toppklass för människor som strävar efter en aktiv livsstil. FATMAP har byggt en global egenutvecklad 3D-kartläggningsteknik som kommer att aktiveras i alla Stravas tjänster, vilket ger aktiva individer möjlighet att holistiskt upptäcka och planera en utomhusupplevelse med utvalda lokala guider, intressanta platser och säkerhetsinformation.

”Under 2022 sparades och rekommenderades nästan 10 miljoner rutter av aktiva individer runt om i världen på Strava. Kartor och verktyg är kraftfulla verktyg för att leverera dagligt värde och motivera vår aktiva gemenskap”, säger Michael Horvath, VD och medgrundare av Strava. ”Vi har en gemensam vision med FATMAP att inspirera fler människor att röra på sig genom att ge dem möjlighet att upptäcka och uppleva glädjen i naturen. För oss är möjligheten att tänka om syftet med kartor och hur de inspirerar till äventyr en stor fördel för en differentierad utomhusupplevelse.”

Bildkälla: Strava

FATMAP:s teknologi är designad speciellt för stigar och för att utforska friluftsvärlden och gör det möjligt för människor att säkert upptäcka, navigera och dela äventyr, även utan mobilanslutning. FATMAPs community av vandrare, mountainbikecyklister, skidåkare och traillöpare är redan aktiva i över 100 länder runt om i världen. Parat med Stravas datamängd på mer än 8 miljarder aktiviteter, kommer förvärvet att möjliggöra en universell karta för mänskliga upplevelser oavsett om de rör sig på sluttningar, stigar, stadsgator eller förortskvarter.

Kika på en visualisering av hur integrationen kan komma att se ut här.