I början av september invigde Hälsofabriken i Åtvidaberg sin Milon Q-park. Ägarinnan, Ulla Bohlin, som drog sig ur ett annat gymprojekt, valde att satsa vidare med Milon-konceptet för att stick ut i mängden i Åtvidaberg, och faktiskt, hela Östergötland.
Ulla Bohlin är i grunden leg. Fysioterapeut och är, som hon beskriver det – ”egentligen ingen gymmänniska”. Men startade ändå upp ett litet gym för ett antal år sedan – ”framför allt för att mina patienter skulle ha någonstans att träna.”
Det fanns enligt Ulla inget bra gym på orten bara ett ”byggargym” där många av hennes klienter inte var särskilt bekväma med att börja träna på.
– Så det var där jag började 2006. Då tänkte jag att jag skulle skapa ett litet rehabteam och pratade ihop mig med bland annat kiropraktorerna på orten.
En av kiropraktorerna hoppade med på resan – ”Jag ville ha en kombination av rehab och friskvård så övergången för patienterna inte skulle bli så stor. Därefter så har verksamheten vuxit på Friskvårdssidan.”
Hur ser verksamheten ut idag?
– Vi startade med runt 250 kvadratmeter och är idag uppe i cirka 1 100 kvadratmeter. Vi erbjuder personlig träning, massage, fysioterapi/Kiropraktik, yoga, viktminskningsgrupper och alla sorters grupp-pass. Hela tiden så utvecklas verksamheten.
Du nämnde att du inte är en gymmänniska egentligen och att dina kunder också känner så, kan du utveckla?
– Det är många gym som jag kliver in på där jag inte känner mig bekväm i. Jag förstår att vissa personer blir rädda och känner sig obekväma och inte vet vad dom ska göra för någonting på gymmet.
Vad tänker du kring detta?
– Jag blev så förvånad när jag pratade med människor som kom till oss efter att ha varit medlemmar på andra ställen. När jag frågade hur de tränat tidigare så var det väldigt många som berättade att de mest ägnade sig åt promenader på löpbanden!
Hon fortsätter:
– Folk är lite rädda att visa att de inte förstår eller kan. Utan de går dit och tränar lite planlöst och så tycker att det är bra att de ”i alla fall har varit på gymmet”.
Hur arbetar ni för att möta dessa utmaningar?
– Vi försöker få det så avslappnat som möjligt i vår miljö. Vi vill skapa så låga trösklar som möjligt. Vi behöver vara där och till viss del hålla dem i handen – vara aktiva ute på golvet och prata med människor och inspirera dem att testa olika saker.
Enligt Ulla är Milon en viktig nyckel i att sänka trösklarna.
– Milon är ett helt fantastiskt verktyg för att få i gång medlemmarna och få in dem i regelbunden och kvalitetssäkrad träning.
Skapar gemenskap
Vad är grejen med Milon?
–Milon Q-konceptet ger oss ett bra verktyg att kunna följa och utvärdera kunder på ett tidseffektivt sätt. Kunden får tydliga instruktioner hur dom ska göra i maskinen och att dom blir mera självgående samt att de får resultat! Människor som aldrig tränat och kör i gång med Milon får en väldigt fin träningsutveckling och får känna att de klarar av träningen och ständigt utvecklas.
Ulla menar att cirkelformatet är ett fint upplägg som gör att medlemmarna blir en del i en gemenskap som tränar var för sig, men ändå tillsammans med andra. – ”Det får folk att våga komma in och börja träna!”
Hur kom det sig att ni investerade i Milon från första början?
– Jag hade kikat på Milon länge innan vi bestämde oss för att satsa. Men först var jag tveksam till att göra den satsningen. Jag var tveksam till om vi skulle kunna räkna hem investeringen i lilla Åtvidaberg.
– Men jag blev affärskompanjon med en man som valt att satsa på Milon i en liten anläggning en bit härifrån. Men samarbetet fungerade inte, så jag hoppade av det samarbetet och valde att satsa på eget.
Men Milon-konceptet valde du att satsa vidare på?
– Ja, så blev det. Vi hade väckt intresset för Milon i området och folk började förstå vad det var, i kombination med en lite bättre prisbild gjorde att det var värt att satsa vidare på konceptet.
– Jag fick dessutom med mig. Jennifer Kindstrand som har jobbat med Milon tidigare och ”älskade det konceptet som personlig tränare” och såg utvecklingspotential i konceptet. Jennifer är även mycket duktig på sociala medier. Det gjorde att jag vågade satsa igen på Milon Q för att nå den ”stora massan ” som inte vågar komma till gymmen.
Så då är ni numera två Milon-anläggningar i Åtvidaberg?
– Ja, det har blivit så, säger Ulla med ett hjärtligt skratt. Vi satsar på kompetens och kvalitet i allt vi gör, det tror vi kommer att vara ett vinnande koncept i längden.
Hur tänker du kring det ekonomiska i att satsa på Milon?
– Det är klart det är en stor investering, men jag tror så otroligt mycket på konceptet att jag valde att satsa. Om jag själv skulle vara en potentiell gymkund – Milon är det enda som skulle kunna få mig intresserad av att träna på gym – annars hade jag gått på yoga eller liknande. Det är snabbt, effektivt och ger resultat!
Framgångsreceptet för att lyckas med Milon har Ulla tydligt klart för sig.
– Det är otroligt viktigt att ha någon eller några som är ansvariga för konceptet och kan det innan och utan. Dessutom är det oerhört viktigt att träningskompetensen finns där – det här är inget självspelande piano som klarar sig helt själv.
– För våra personliga tränare är detta ett fantastiskt verktyg att använda. För i Milonkonceptet finns det även många tester som exempelvis styrketester, rörlighetstester, testa reaktionsförmågan, balanstester som tränarna kan använda och sedan på ett objektivt kan utvärdera träningen utifrån.
Ett annat plus enligt Ulla är möjligheten för medlemmarna att kunna följa sin träning i Milonappen som ger ytterligare motivation.
Hur paketerar ni Milon, ingår det i medlemskapet eller ligger det utöver?
– Vi har ordinarie gymkort, som kostar 399 kronor per månad, och då ingår inte Milon. Om man däremot tecknar ett Milonkort för 549 kronor /månaden så ingår allt.
Med det handlar inte bara om träning. Mätning, uppföjning och dialog är viktiga komponenter i medlemsupplevelsen.
– Förutom fri träning i Milon så ingår fyra uppföljningar per år där vi gör Inbody-mätningar, tittar igenom träningsutvecklingen och diskuterar det hela tillsammans med medlemmen. Det handlar inte bara om träning, utan även om kost och livsstil i allmänhet.
– För vissa medlemmar behöver vi faktiskt bromsa in deras träning i Milon, de behöver få in mer återhämtning mellan passen, om dom kör på högt excentriskt motstånd (ex 40%) Men det är lätt hänt att de tränar på flitigt för att det är enkelt, kul och ger resultat.
Hur funkar prisnivån i Åtvidaberg?
– Bra, tycker jag. Grejen är den att om folk tycker att något är bra och ger resultat – då är helt plötsligt inte priset en så viktigt fråga. Det hamnar längre ned i prioritetsordning. Men det är också en del av vårt arbete – att skifta om vissa kunders prisfokus och förstå att det handlar om att få dem att må bra.
Tränar oftare
Sticker Milontränande medlemmar ut på något vis jämfört med ”vanliga” gymmedlemmar?
– Ja, de kommer och tränar oftare. Det är inte helt ovanligt att människor som tecknar sig för ett gymmedlemskap har svårt att komma i gång och in en rutin. De kör ett par gånger och sen faller de ifrån. Med Milon-kunderna ser vi inte alls det här beteendet i samma utsträckning.
Hur kommer det sig?
– De tycker att det är roligt! Särskilt Milon Q – det är som att spela ett tv-spel. Sedan att man känner att träningen ger resultat och att dom mår bättre och framförallt att dom ”kan” det ger träningsglädje. Det tar inte så lång tid, endast dryga 20 minuter, som gör att det är lätt att komma tillbaka
Vilka tränar i Milon hos er?
– Den största åldersgruppen är mellan 40–60 år skulle jag säga. Nu är det inte bara nybörjare som tränar Milon. Vi har flera som tränar tung styrketräning i Milon och det dom uppskattar att det är tidseffektivt – Det är det som är så fascinerande med konceptet att det vänder sig till alla
Hur ser framtiden ut för er?
– Vi vill bygga upp den här verksamheten så långt det går. Men sen om man ser i Östergötland så finns de enda Milon-anläggningarna i Åtvidaberg, men inga i de större städerna Linköping och Norrköping. Så man vet aldrig, min kollega tycker att vi borde utöka till andra ställen Vi får se vad som händer, avslutar Ulla med ett skratt.