Lululemon lanserar sin första herrskor för träning och en avslappnad sneaker när träningsjätten letar efter nya tillväxtmöjligheter på den konkurrensfyllds marknaden för träningskläder.
Lululemon lanserar sin första sneaker, kallad Cityverse, tillsammans med två nya löparskor som alla kommer i både herr- och dammodeller för första gången. Cityverse kommer att lanseras den 13 februari, medan de nya löpmodellerna kommer i mars och maj.
Lululemons inträde på herrskomarknaden är en del av en större strategi som företaget tillkännagav i april 2022 för att fördubbla sin herrverksamhet och öka intäkterna till 12,5 miljarder dollar år 2026.
”Att fördubbla herrverksamheten är absolut en viktig tillväxtpelare för oss, och även om skor är en relativt liten kategori för oss och vi är tidiga i vår skoföretagsresa, är vi glada över möjligheten det ger att erbjuda männer fler valmöjligheter”, säger Lululemons chief brand officer, Nikki Neuburger, till CNBC i en intervju.
Ändå är lanseringen bara grädde på moset och en bonus för Lululemon eftersom företagets tillväxtstrategi ”inte är beroende av skor”, menar Neuburger.
Lanseringen kommer när Lululemon växer i en långsammare takt än tidigare, och konkurrensen från både etablerade aktörer som Nike och nyare aktörer som On Running intensifieras.
Majoriteten av Wall Street betraktar fortfarande Lululemon som en bäst-i-klassen-återförsäljare, men vissa företag förväntar sig att dess tillväxt kommer att dämpas mer när företaget mognar och efterfrågan inom sektorn bromsar in.
Neuburger sa att kläder fortfarande kommer att vara ”jätten” och ”kärnan” i Lululemons övergripande verksamhet. Men dess expansion inom herrskor kommer att ge återförsäljaren en fördel när den konkurrerar med aktörer som Nike, Adidas, Hoka och On Running, som alla har gjort herrskor till en central del av sitt kärnutbud.