Paleo Crunch har blivit en stor framgång med sina bars gjorda helt med naturliga råvaror. Nu satsar de ännu mer och byter namn till Kleen Sports Nutrition.
Micke Raittila brukade alltid ha med sig nötter och torkad frukt i en väska för att kunna fylla på energi, vare sig han sprang, cyklade eller åkte skidor i bergen hemma i Åre. Under en sensommarvandring 2012 kom han på en bättre idé.
– Det var inte så praktiskt så jag började hacka råa nötter, frön, bär och frukt, och pressa dem till goda energistänger. Jag kallade dem Paleo Crunch Bars. Jag gillade dem, mina vänner tyckte om dem och resten är som de säger historia, berättar Micke som gjorde den första baren hemma i sitt kök.
Han började med tre smaker: Cocos, Mullbär och Kakao. Efter tre år på marknaden kommer den första uppdateringen med mer nötter och mer protein.
– Vi har gjort om recepten helt och hållet. Ökat upp mängden med nötter, lyft smakerna än mer och gjort våra bars ännu godare. Samtidigt har vi designat om förpackningarna och lyft in Paleo Crunch under vårt nya varumärke Kleen Sports Nutrition. När vi ändå höll på att göra om recepten så passade vi på att döpa om våra bars.
De nya namnen är The Nutty One, Razpberry Bliz, Coco Go Nuts, mmm So Choco Nutty, Smooth Strawberry och Who Berry Blueberry.
Alla varianter är hundra procent ekologiska, glutenfria och organiska, gjorda av nötter, frön och frukt och smaksatta med naturliga ämnen. I dag har Kleen distribution i elva länder. Omsättningen ligger på 4,3 miljoner kronor.