Friskvårdskedjan Nordic Wellness har i dagarna uppnått en stor milstople när man tecknat avtal för sin 300:e klubb – Nordic Wellness Bromma Blocks i Stockholm.
Företaget har växt kraftigt under senare år och även fortsatt i hög takt rakt igenom pandemin genom främst egna, helt nya, anläggningar samt vissa förvärv. Sweaty Business fick till en intrevju med Nordic Wellness grundare och vd Magnus Wilhelmsson kring detta.
Först, grattis till klubb nummer 300, vilken grej!
– Tack så mycket, 1 600 kvm i Bromma Blocks blev till sist klubb nummer 300.
Hur firar ni detta?
– Vi ska fira med en 3-rätters långlunch på huvudkontoret vid Backaplan, sen kommer detta även att firas ute på våra klubbar runtom i landet.
Detta är dock inte den enda milstolpen som uppnåtts, berätta gärna mer...
– Det stämmer, det är en hel del som är värt att fira en dag som denna. Vi fyller i år 25 år som företag och har i och med våra senaste öppningar i bland annat Staffanstorp och Karlstad gått över 400 000 medlemmar.
Till det som många undrar – hur många klubbar ska det bli?
– Vi är helt klart fortfarande på väg framåt. Vi tänker dock att expansionstakten kommer att ske i lite försiktigare takt kommande år. Vi har som mål att nå 350 klubbar till december 2025.
Hur lyckas ni hålla denna takt?
– Det en mix av många faktorer. Framför allt är jag omgiven av många oerhört duktiga och drivna människor, utan dem hade det inte funkat. Sedan handlar det såklart om bland annat ekonomi, genomförandekraft och timing. Jag har valt att återinvestera våra vinster i verksamheten för att kunna finansiera nya projekt.
Vad motiverar dig att fortsätta utöka verksamheten?
– För att det är så kul! Hela resan med företaget motiverar mig. Sedan får jag oerhört mycket energi av alla involverade och särskilt kul är det att se nya kollegor som ansluter med ny energi och kraft. Vi gör bra saker och har nöjda medlemmar.
En del människor utifrån kanske ser dig som en som ”skjuter från höften”, hur ser du på den bilden?
– Jag är en person som tänjer på gränserna. Men alla beslut är grundade i en hälsosam mix av en tydlig plan, erfarenhet, magkänsla och timing. Vi har i bolaget utgått från känslan som finns på Backaplan och arbetat för att sprida den ut i landet. Vi har en tydlig väg framåt.
Hur ser du på den närmsta framtiden?
– Vi tror och hoppas på en bra träningshöst. Vi ser att människor återvänder till klubbarna i allt större utsträckning, även om gruppträningen kanske inte riktigt är där vi vill att den ska vara ännu. Jag tror att människor vill träffas, umgås och träna tillsammans med andra efter ett par dystra år.