Eleiko vill bredda betydelsen av styrka

Eleiko har producerat en serie med filmer för att utforska och bredda vad lyftning är och betyder. Filmerna porträttera olika personers personliga förhållande till lyftning och framhäver fram både de fysiska fördelarna likväl som de mentala.

Filmerna är framtagna tillsammans med styrke-communityt och frontas av allt från svenska styrkelyftaren Emil Norling som senast tog silver under VM i styrkelyft till den 83-åriga Kiran Bai från Indien. Även Gunnila Blomberg som äger Eleiko tillsammans med sina barn delar med sig om vad lyftning betyder för henne.

– “Jag kom igång med lyftning på allvar för ungefär sex år sedan i samband med att min man gick bort och jag och mina barn tog över Eleiko. En stark kropp, särskilt när man är äldre är viktigt både för hälsans skull men också för att kunna leva livet maximalt,” berättar Gunnila Blomberg.

Ord som “komplett, “vild”, “disciplin” och “harmoni” är bara några av de ord som människor valt att associerar med lyftning och styrketräning. Många lyfter fram hur träningen hjälper dem att få ro och känna välbefinnande i en stressig vardag.

– “Att se mångfalden av olika personer som ägnar sig åt lyftning och den personliga betydelsen för olika människor är väldigt inspirerande för oss,” säger Erik Blomberg, vd på Eleiko

– “När fler människor upptäcker fördelarna hälso- och prestationfördelarna kopplat till lyftning kan vi se hur det påverkar träningsbranschen — fler och fler gymmedlemmar kräver bättre utrustning. Den fundamentala utrustningen i ett modernt gym kretsar nu kring skivstång, rack och plattform sen kompletterar man med hantlar, kettlebells och maskiner,” fortsätter Erik.

– “Precis som att Eleiko är ett autentiskt och passions-drivet företag har vi gjort kommunikationen, vanliga människor som utvecklas och blir starkare, det är mysigt att se en 80-årig indisk mormor marklyfta,” säger Nils Grundberg, creative director hos Eleiko.

– ”Forskningen är otvetydig, oavsett ålder eller bakgrund så bör vi alla lyfta tunga vikter, men utifrån våra egna förutsättningar och behov,” säger Johan Arnerlind, Sverigechef, Eleiko.

Läs mer om kampanjen här.