Basic-Fit har introducerat ett nytt initiativ för att hantera rädsla för att träna på gym – gymtimidation – och skapa en inkluderande miljö i sina klubbar.
Det nya programmet, Be Comfortable, inkluderar beteendriktlinjer för medlemmar för att främja en vänlig attityd; personalutbildning för att säkerställa att klubbens anställda kan bidra till att skapa en mer bekväm miljö; skyltar i klubbarna för att öka medvetenheten om ämnet; Be Comfortable-armband; skräddarsydda träningsupplägg för att rikta sig mot olika grupper med särskilt fokus på nybörjare.
Företaget erbjuder även träningsråd, virtuella klubbturer, en idébox för medlemmar att dela feedback och socialt innehåll samt samarbeten med influencers för att bryta ned gymtimidation-barriärerna.
Erica van Vonderen-Hahn, CCO på Basic-Fit, säger:
”Vi förstår att gymtimidation kan vara ett stort hinder för att hålla sig aktiv, och vi vill bryta ned barriärerna.”
”Vårt åtagande är att skapa en träningskultur som omfamnar mångfald och rustar varje person att möta sina hälsomål på ett optimalt vis. Genom att skapa en inkluderande miljö formar vi inte bara individuella träninsgsresorr – vi bygger också ett friskare och sundare samhälle.”
Med över 1 400 klubbar är Basic-Fit den största gymoperatören i Europa. Företaget har över 3,75 miljoner medlemmar i sex länder.
Ny försäljningskanal – butik
Basic-Fit ökar också sin kringförsäljning genom att ta sitt kostillskottsvarumärke, NXT Level Sports Nutrition, till massmarknaden genom ett partnerskap med dagligvaruhandel-jätten Albert Heijn Supermarket i Nederländerna och Belgien.
Detta är en betydande milstolpe för Basic-Fit där deras produkter nu finns tillgängliga i 450 matbutiker. Albert Heijn-kedjan har mer än 60 procent av marknadsandelarna i regionen.