Träningsbranschen växer så det knakar! Nu har branschen fått sin första sk unicorn för 2020-talet – alltså ett företag som är värderat till en miljard dollar (eller mer). Föga förvånande är det teknikbolaget ClassPass som tagit sig till denna astronomiska värdering.
ClassPass är inne i en enorm expansion och har gått från 4 länder till 28 st på mindre än två år, samt tagit sig in på Corporate Wellness-marknaden och säkrat avtal med jättar som Soutwest Airlines, Google och Morgan Stanley. Företaget erbjuder över 5 miljoner träningspass och wellnessupplevelser (massage, meditation mm)/månad.
I början av januari annonserade företaget ut att man säkrat en investering värd 285 miljoner USD, vilket värderar det totala värdet på bolaget till över en miljard USD.
– ”Till och med på våra nyligen lanserade europeiska marknader uppger våra partners konsekvent att vi är deras främsta leadgenerator för nya kundbokningar”, säger Fritz Lanman, ClassPass VD. ”Vårt mål är att vara varumärket som väljs och vara den tydliga marknadsledaren i varje land vi går in i”.
ClassPass grundades 2013 av Payal Kadakia, hennes och Fritz Lanmans planer för bolaget är att göra mer utav vad de redan gör bäst: Expandera till fler länder, nå fler studios i fler städer inom befintliga geografiska områden, fler avancerade verktyg för att hjälpa partners locka till sig kunder och vara lönsamma.
”Vårt uppdrag har alltid varit att sömlöst koppla samman människor till själsliga upplevelser. Vi har aldrig och kommer aldrig att avvika från det kraftfulla målet eftersom vi tror att tid är vår mest värdefulla valuta. Denna nya inesteringsrunda hjälper oss att bredda dessa erfarenheter och föra dem till fler människor – oavsett om de är i globala huvudstäder som New York, London, Singapore eller Buenos Aires eller den lilla staden bredvid. Vi vill hjälpa så många människor som möjligt att göra det nya decenniet till det bästa hittills”, säger Payal Kadakia.