Friskis & Svettis och Dove i gemensam debattartikel – upprop mot kroppshets

Bild: Canva

Nio av tio unga kvinnor upplever kroppshets och nästan var tredje får sitt självförtroende sänkt av kommentarer om utseendet. Nu går Friskis & Svettis Stockholm, Dove och Frisk & Fri samman i ett gemensamt upprop för att förändra samtalet om kroppar och självkänsla.

Ett samhällsproblem i fokus

Kroppshets, jämförelse och självkritik har länge varit en del av den offentliga diskussionen – men frågan har fått ny kraft. En färsk undersökning från Norstat, på uppdrag av Dove, visar att utseendefixering och social press påverkar nästan alla unga kvinnor i Sverige.

Fyra av tio uppger att de får kommentarer eller så kallade komplimanger om sitt utseende minst en gång i veckan, och 28 procent säger att det sänker deras självförtroende. Nästan sju av tio känner att sociala medier får dem att jämföra sig med andra – mot sin vilja.

Under hösten har SVT:s dokumentärer ”Smalast vinner” och ”Starkast vinner” skildrat hur både kvinnor och män påverkas av kroppsideal, prestation och psykisk press. Samtidigt växer en motrörelse i träningsbranschen där styrka, hälsa och longevity tar upp en allt större plats.

SVT Play visas dokumentärerna Starkast Vinner och Smalast Vinner som bägge två premiärvisats under 2025.

Mot den bakgrunden publicerar Friskis & Svettis Stockholm, Dove och Frisk & Fri – Riksföreningen mot ätstörningar – nu en debattartikel med en tydlig uppmaning till både bransch och samhälle.

Debattartikeln i sin helhet

Nedan publiceras debattartikeln ”Kroppshetsen bland unga kvinnor har nått en krisnivå” i sin helhet, med tillstånd av Friskis & Svettis Stockholm, Dove och Frisk & Fri. Åsikterna i texten är skribenternas egna.

Kroppshetsen bland unga kvinnor har nått en krisnivå

Aldrig tidigare har unga kvinnor känt en sådan press att se ut på ett visst sätt. Sociala medier, reklam och en kultur hetsar många att se ut på ett visst sätt. Det är också just utseendet många främst ger kommentarer och komplimanger om när det gäller unga tjejer. Nu är det upp till oss alla att skapa en miljö där alla kroppar får plats.

En ny undersökning från Norstat, på uppdrag av Dove, visar att nio av tio tjejer mellan 16 och 29 år upplever kroppshets i dagens samhälle. Sociala medier spär på problemet:

  • 4 av 10 får kommentarer eller “komplimanger” om sitt utseende minst en gång i veckan.
  • 28 procent säger att dessa kommentarer sänker deras självförtroende.
  • 68 procent känner att sociala medier får dem att jämföra sig med andra – mot sin vilja.

Detta är inte bara en trend – det är ett samhällsproblem med allvarliga konsekvenser för ungas psykiska hälsa. Reklam, populärkultur och sociala medier har länge skapat snäva kroppsideal som formar hur unga ser på sig själva. Resultatet blir stress, oro och sämre självkänsla – och i förlängningen ett hot mot folkhälsan. Kroppshetsen riskerar också att leda till ätstörningar, som är en mycket allvarlig psykiatrisk sjukdom.

Det är dags att vi ändrar hur vi pratar med och om unga tjejer – och slutar låta utseendet styra vårt värde. Med kampanjen #ChangeTheCompliment vill Dove och Friskis & Svettis Stockholm få oss alla att dämpa kroppshetsen genom att byta ut ytliga kommentarer mot ord som stärker, inspirerar och bygger självkänsla.

Dove har under en lång period arbetat med Dove Self Esteem Project, som gått ut på att bygga ungas självkänsla genom forskningsbaserade utbildningsmaterial. Friskis & Svettis Stockholm har sedan många år arbetat med initiativet #nollkroppshets för att förändra träningskulturen till att handla om rörelseglädje i stället för utseende och prestation. Frisk & Fri – riksföreningen mot ätstörningar har länge bland annat arbetat med föreläsningen Uppdrag: Självkänsla för barn och unga samt utbildat tränare i hälsosamt ledarskap.

Den negativa trenden går att vända – men bara om vi agerar tillsammans. Så kan vi alla bidra till förändring:

  • Gymmen måste ta större ansvar. Fler träningsaktörer behöver se sig själva i spegeln och skapa miljöer som välkomnar alla kroppar. Lyft hälsa, styrka och gemenskap – inte yta och prestation.
  • Influencers – använd inflytandet rätt. Sluta sprida ohälsosamma kroppsideal. Som makthavare formar ni normer varje dag – använd ert inflytande för att visa att välmående är viktigare än perfekta vinklar.
  • Visa respekt på sociala medier. Tänk efter innan du kommenterar. Byt ut utseendefixerande bedömningar mot uppmuntran och omtanke. Dina ord kan både stärka och såra.
  • Ge unga verktyg för självkänsla. Du som är förälder, lärare, ledare, syskon eller vän – börja utbilda, prata och utmana idealen. Lär unga att deras värde inte sitter i spegelbilden utan i vilka de är som människor.

Det är dags att vi tar ansvar – på riktigt. Föräldrar, vänner, tränare, influencers, följare – alla vi som finns runt unga tjejer har ett ansvar. Orden vi använder formar hur de ser på sig själva.

När vi slutar kommentera kroppar och utseenden, och i stället lyfter styrka, glädje och personlighet, då börjar förändringen. Börja i dag. Ge en icke utseendefixerad komplimang till någon du bryr dig om – och var en del av den förändring som gör skillnad. Genom att prata annorlunda kan vi bryta den norm som göder psykisk ohälsa bland unga tjejer. Låt komplimanger handla om mod, omtanke och driv – inte om midjemått eller smink.

Andreas Strömberg, ordförande Friskis & Svettis Stockholm
Mia Qwärnström, verksamhetschef Friskis & Svettis Stockholm
Rebecka Ölund, Nordic Brand Experience Lead Dove
Fredrika Sandell, generalsekreterare Frisk & Fri – riksföreningen mot ätstörningar
Nikita Zeiloth, ordförande Frisk & Fri – riksföreningen mot ätstörningar

Detta är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribenternas egna och delas inte nödvändigtvis av Sweaty Business.