Foodbox: Planera, agera och reflektera

Vi står inför ett nytt år som vi kan fylla med nya målsättningar, upplevelser och resultat – januari månad, gymbranschens peak och vår mest hektiska månad. Nya medlemmar hittar till gymmen för att försöka infria sina nyårslöften och befintliga medlemmar vill kanske nå nya höjder. För att lyckas fånga och hjälpa dessa resultattörstande medlemmar behöver du en tydlig målsättning och plan.

Så vad är ditt nyårslöfte 2022? Till vilken nivå ska du ta din business 2022? Många har stora visioner, men få har en tydlig målsättning med en strukturerad handlingsplan. Hur många medlemmar ska in, hur ska du förbättra din retention och öka din PT-försäljning? Ge dig själv en dag att verkligen få ner dina mål i text, det kommer hjälpa dig med en tydlig riktlinje. Att ”lyfta blicken” är ofta det sista man gör i tider som dessa, men troligtvis det man behöver som allra mest. Ta fram papper och penna och gör 2022 till ett framgångsrikt år att minnas.

Planera

Börja med din målsättning. Gör den så tydlig det bara går och kanske viktigast av allt, mätbar. Utgå från befintliga siffor och sätt ett mål utifrån dem. Utan siffror leds vi i det blinda och kan omöjligt veta vad som ger resultat. Hur mycket ska medlemsantalet öka, hur mycket ska din retention förbättras och hur mycket PT ska säljas? Gör dina mål så tydliga det bara går och dela gärna upp dem i delmål.

När du har din målsättning och plan – delegera. Vem gör vad och när ska det göras? Skapa en projektplan och våga överlåta ansvar till dina anställda. Det skapar ofta en känsla av förtroende, motivation och en vilja att lyckas. Genom att vinna som lag, stärker du teamkänslan och får större möjligheter att lyckas i det långa loppet.

Agera

I din projektplan har du skapat en tydlig riktlinje med mål som ska uppfyllas. För att nå dessa, vad behöver du göra och hur mycket? Om målet handlar om ökat medlemsantal, vilka aktiviteter eller kampanjer kan du skapa för att nå dit? Var försiktig med att sänka pris på ditt medlemskap, det är kortsiktigt och ger ett budskap om lågt värde.

Var stolt över din produkt och våga ta betalt för vad den är värd. Istället för att sälja medlemskap, sälj träning, motivation och ett resultat. Skapa kom-i gång-grupper, som tillsammans får resultat, motivation och gemenskap. Foodbox har färdiga verktyg och enkla upplägg för just detta.

Reflektera

Viktigast av allt, reflektera, analysera och utvärdera! För statistik och titta på dina siffror och resultat månadsvis. För att nå dina mål måste du veta vad varje enskild aktivitet ger. På så sätt kan du förändra, förbättra och veta vad som faktiskt funkar. Vad har det kostat i tid och vad har det gett dig i pengar.

Det finns alla möjligheter att skapa ett framgångsrikt 2022. Gör din målsättning, tänk utanför boxen, använd ditt team och lita på dig själv. Teamet på Foodbox bistår gärna med idéer och verktyg för att hjälpa dig med just dina mål.

Nu kör vi!