Drygt 80 ledare, entreprenörer och leverantörer samlades 21-22 oktober på Sunlight Hotel i Nyköping för årets upplaga av MBM-konferensen. Tillsammans representerade de gym och träningskedjor med en gemensam omsättning på närmare 5 miljarder kronor – och ett gemensamt mål: att utveckla, inspirera och stärka branschens framtid.
Årets MBM-konferens, som arrangerades av GymBusiness i partnerskap med Sweaty Business, samlade representanter från några av Nordens största träningsaktörer. Men vem som helst får inte delta – konferensen är reserverad för inbjudna toppchefer inom gym- och träningsbranschen samt utvalda leverantörer. Kombinationen av affärsmöten, nätverkande och inspiration har gjort MBM till en unik mötesplats där långsiktiga relationer och nya idéer får gro.

– Det handlar inte bara om affärer, utan om att bygga relationer över mingel, middagar och underhållning, säger Björn Johansson, grundare och arrangör av MBM.
Från internationell succé till nordisk tradition
MBM-konceptet föddes internationellt redan 1993 och fick sin första nordiska upplaga 2007 i Helsingborg. Sedan dess har konferensen vuxit till att bli den självklara mötesplatsen för branschens tyngsta beslutsfattare – från enskilda gymägare till stora kedjeledare.
Idag finns två huvudgrupper inom konceptet: Big Boss, som riktar sig till de största aktörerna, och Rising Stars, för mindre kedjor och ambitiösa entreprenörer med tillväxt i sikte.

– Återigen bekräftade vi att konceptet fungerar. På bara 1,5 dagar genomför vi ett fullspäckat program med värdeskapande möten och insiktsfulla föreläsningar. Tiden är dyrbar, och våra deltagare uppskattar det strukturerade upplägget där varje minut räknas, säger Björn Johansson.


Kunskap, inspiration och framtidstro
Förutom affärsmöten och nätverkande bjöd konferensen på flera kunskapshöjande och inspirerande inslag:

Trendspaning från den kinesiska träningsmarknaden – med Katarina Andersson, ordförande i branschorganisationen Active Sweden, som delade med sig av insikter från världens mest dynamiska fitnessmarknad smat en branschuppdatering.

Sociala medier i förändring – Cecilia Victoria Kärrberg från Digitalsnack gav konkreta råd om hur man lyckas på plattformar som Instagram och TikTok, och hur algoritmer kan bli ens bästa vän.

AI och framtiden – AI-experten Jacob Bergdahl tog deltagarna med på en resa in i den nya eran, där artificiell intelligens redan förändrar hur vi arbetar, tränar och kommunicerar.

Konferensen innehöll även en uppskattad paneldiskussion modererad av Brian van den Brink. I panelen deltog Lars Axelsson (COO, STC Training Club), Magnus Wilhelmsson (vd och grundare, Nordic Wellness), Annie Fältman (ägare, 360 Skellefteå) och Johan Thor (verksamhetschef, Friskis Jönköping). Diskussionen kretsade kring branschens framtid – från konsumenttrender och digitalisering till tillväxtstrategier och konsolidering.

Höga betyg från deltagarna
MBM fortsätter att imponera. Ingen annan konferens i Norden samlar så mycket beslutsmakt och affärskraft i samma rum. Här är några röster från årets deltagare:
”En perfekt mix av affärer och inspiration! Jag fick både nya kontakter och konkreta idéer som jag tar med mig hem till min verksamhet.”
”Otroligt proffsigt arrangerat. Balansen mellan nätverkande, lärande och avkoppling var klockren – precis så här ska en konferens kännas.”
”Jag har redan bokat in nästa MBM-konferens. Få konferenser kombinerar affärsnytta med så mycket energi och glädje.”

Branschen går in i en spännande fas
Stämningen under konferensen präglades av optimism. Många aktörer ser en fortsatt stark utveckling i branschen och planerar för tillväxt och nya möjligheter.
– När så många beslutsfattare samlas på ett och samma ställe uppstår naturligt heta – men produktiva – diskussioner. MBM är en unik mötesplats där viktiga samtal kan leda till verkliga resultat. Vår vision är att fortsätta driva dialogen framåt och stärka branschens lönsamhet och status, avslutar Björn Johansson från GymBusiness.

Nästa MBM, i Rising Stars-formatet, arrangeras i oktober 2026. För mer info – kontakta Björn Johansson: bjorn@gymbusiness.se.
Deltagande operatörer 2025: Nordic Wellness, Idrottskliniken, Friskis Malmö, STC Scandinavian Training Club, Hälsomagasinet, Friskis Jönköping, Inpuls, Genki, Member24, Formtoppen, Gerdahallen, Filborna Arena, Umeå Sport & Motion, Actic, Ego, Hagabadet, Studio Aktiverum, Medley samt 360 Träningcenter.
Deltagande leverantörer: Apirosport, BRP Systems, Casall PRO/Matrix, Eleiko, Exor Live, Faac Nordic, Foodbox, Gymleco, InBody, Kraftmark, Micom Fitness Partner, Motion Fitness, Nenda, Nordic Fighter, Power Plate, Sensopro, Streamec, Technogym, Tylö och Zoezi.




















