Fitnessprofilen och gymägaren Angel Bajana är en bekant figur inom den globala träningsindustrin. Nu är han i färd med att expandera sin gymverksamhet, Elev8tion Fitness, i Miami med två nya träningscenter. Svenska Gymleco blir en central del i den nya satsningen.
Vi fick möjligheten till en pratstund med Angel kring hans nya planer och lite trendspaningar från den internationella smältdegeln Miami.
Vilka är era typiska medlemmar?
Våra medlemmar har helt olika yrken, inkomst, etnicitet och mycket mer, men vår gemensamma grund är resultat. Vi har allt från nybörjare till proffsidrottare under ett och samma tak med sina personliga mål i åtanke och ett gym och supportsystem för att få dem dit.
Ni är på väg att öppna er andra och tredje anläggning i Miami, hur kommer dessa att skilja sig mot den befintliga anläggningen?
När jag öppnar nya ställen kliver jag in i kundens skor och börjar tänka vad som skulle få mig att intresserad. Utrustningen och upplägget kommer att skilja sig på alla våra anläggningar. Vi vill att människor ska känna den personliga känslan på varje anläggning. Vi kommer dock att ha samma affärsmodell, priser och tjänster. Även samma typ av lounge och matplats. Träningsupplevelsen kommer dock att vara annorlunda.
Ser du några intressanta trender på Miamis träningsscen?
Miami är en ständigt föränderlig stad med olika trender, men jag tror att trenden totalt sett har gått lite bakåt i tiden. Jag menar, i motsats till den traditionella gymmet-strategin, där de flesta gym idag är extremt businessorienterade och det inte finns någon särskild känsla av community. Vi vill inte bara att folk ska checka in och beta av sina pass, vi vill att folk ska umgås och träna tillsammans. Vi ser mer av detta på marknaden, där gymägare och chefer är mer så hands-on med medlemmarna och involverade i skapandet av lokala communities.
Ser du några andra trender?
Jag tror starkt på att vi är på väg in i en ”hälsosammare” framtid. Jag ser så många människor som intresserar sig för träning och hälsa, allt från alla som vill ta del av det vi erbjuder, men även många som vill utbilda sig inom träning och kost. Jag älskar att se detta! Så många människor tar steget att bli friskare genom en bra kosthållning och jag tror att en viktig del beror på tillgängligheten. Vi ser så många nya restauranger som erbjuder olika alternativ från veganskt till keto och mycket mer.
Vilken typ av träningsutrustning är mest populär hos er?
Våra ”plate-loaded”-maskiner är förmodligen de mest använda. Jag går gladeligen ”den extra milen” för att hitta unik utrustning som jag vet att folk kommer att uppskatta.
Vad är viktigt när ni väljer utrustningsleverantörer?
Den viktigaste delen av en utrustning är den faktiska användningen av den. Jag vill ha olika typer av kroppar som kan använda den. Du hittar många gym som får en serie eller ett märke av utrustning, men tyvärr gör vissa märken inte all utrustning till en storlek som passar alla. Så jag försöker mitt bästa för att få utrustning som vem som helst kan använda.
Jag tar in feedback från människor för att se hur mycket eller hur lite de gillar en viss grej. Om majoriteten har något negativt att säga om en viss det så byter jag ut det.
Varför valde ni att arbeta med Gymleco?
Jag är imponerad av Gymleco och hur deras utrustning är utformad. Gymleco gör ett utmärkt jobb med att optimera rörelserna i utrustningen, samt att de har en mycket utrymmesbesparande design. Det har varit ett nöje att också arbeta med deras team och lära sig hur de bryr sig om fortsatt tillväxt genom att skapa ny och innovativ utrustning. Jag valde att arbeta med dem för att de fungerar. De arbetar verkligen på sitt varumärke, du kan se passionen bakom det. Jag ser fram emot att öppna den nya South Beach-anläggningen, där har vi valt att ha majoriteten av utrustningen från Gymleco. Vi ser fram emot att se hur medlemmarna kommer att reagera.