Vilka av branschens mest märkbara trender kommer att bestå och kanske även växa under nästa år? Vilka andra trender kommer vi att se på längre sikt och hur kommer gymmet förändras i takt med att teknologin snabbt vinner mer mark? I denna gästkrönika siar Jonas Lissjanis, Produktchef på Actic Group, om den närmaste framtiden.
Seniorträning
Gymmet som en självklar mötesplats kommer att bli ännu viktigare under 2022. Vi ser redan nu en markant ökning av seniorer som kommer tillbaka till våra anläggningar. De har saknat gymmet som social plattform, vilket gör att gymmet inte bara utgör en plats för fysisk träning, utan också bidrar till en förbättrad mental hälsa för målgruppen.
On-demand-träning bland seniorer har också ökat under pandemin. Vi minns vilken effekt ”Hemmagympa med Sofia” har haft och vilka upprörda känslor SVTs beslut att pausa programmet orsakade.
Vi ser även att flera seniorer vågar träna mer intensivt och duckar inte för att köra HIIT-pass.
Wearables
Mycket tack vare bl.a. Apple watch har många tillgång till en hel värld av möjligheter när det kommer till att hålla sig fysisk aktiv. Giganterna Google med Fitbit och Apple har gjort wearables folkliga medan företag som Suunto, Garmin och Polar fortsätter att dominera bland uthållighetsentusiasterna. Det skulle dock inte förvåna om de sistnämnda snart börjar tappa i populäritet i takt med att livstilsföretagen blir allt vassare på att hantera data och leverera funktionella produkter.
Kommer Apple sopa mattan med sina konkurrenter och göra både produkter och varumärken övertaliga inom wearables-segmentet likt de gjorde inom smartphone, digitalkamera och mp3-segmenten i början av 2000-talet?
Virtuell träning
Virtuell träning är egentligen ett annat begrepp för träning som levereras digitalt. Digital träning via en mängd olika plattformar, både on-demand och live har vuxit exponentiellt under pandemin, i synnerhet träning on-demand. Denna trend kommer med all sannolikhet inte fortsätta växa i samma takt men är här för att stanna. Om man som gymkedja inte har digital träning att erbjuda sina kunder kommer det att bli tufft att konkurrera i framtiden.
Hybridträning
I samma takt som företag erbjuder sina anställda hybridlösningar när det kommer till var de väljer att arbeta, kommer träningsbranschen göra detsamma. ”Träna var du vill, när du vill” kommer äntligen bli mer än bara en säljande slogan.
Att kunna erbjuda träningslösningar som innebär både personliga- och digitala träffar kommer att bli mer regel än undantag. Nu är träningskonsumenterna mogna för en helt annan typ av träningsprodukter. Frågan är om gymoperatörerna är det?
Utomhusträning
Utomhusarenan har utvecklats och är här för att stanna. Den kommer att fortsätta utvecklas under 2022, dock kanske bli ännu mer säsongsbetonad än under den värsta pandemiperioden. Vi kommer att se flera renodlade utomhusgym etableras under 2022.
Live-träning
För alla som erbjuder gruppträning kommer upplevelsen, dvs. inte bara instruktören utan även miljön, vara viktigare än någonsin. Inredning, färgval, ljud och ljus kan komma att bli en viktigare konkurrensfördel än många tror.
Hybridgym
Sim och gym har länge varit en etablerad kombo, inte minst hos oss på Actic.
Under det senaste året har vi sett ett ständigt ökande antal gym som också erbjuder padel. Detta har banat väg för en växande del av branschen vars erbjudandet sträcker sig bortom det traditionella, dvs. bara gym och gruppträning.
I takt med att padelmarknaden börjar mättas kommer vi att se andra hybridvarianter. Exempelvis gym med idrottshall, salar som kan på ett flexibelt sätt möta upp en mängd olika behov, vare sig kunden är exempelvis en skola eller ett företag.
Digital företagsträning
I takt med att vi återgår till någon form av hybridarbete, delvis hemifrån och delvis på kontor, kommer företag att erbjuda digitala träningsutmaningar. Att erbjuda träning digitalt skapar bland annat en mycket större mångfald av aktiviteter som fler kan delta i. Dessutom är det enkelt att utvärdera och följa upp aktiviteterna tack vare all data vi kan samla genom bra digitala plattformar.
Bubblare på längre sikt
- Död för ”mellanmjölken” inom träningskoncept. Kunderna kommer att i större utsträckning välja exempelvis antingen CrossFit eller Yoga, HIIT eller Pilates. Det blir svårare för ”träning som passar alla” att slå igenom.
- Tiden då TV-apparater var en självklarhet ovanför alla löparband går mot sitt slut. Teven som visar linjär-tablå och några random reklambudskap på gymmet är död.
- Plastmedlemskortet närmar sig snabbt sin egen begravning. Miljömedvetenheten och integrationen i mobila appar kommer att kosta plastkortet sin självklara plats i plånboken.