Tisdag den 26 oktober öppnade sportvarmärket Under Armour sin nya flaggskeppsbutik mitt i centrala Stockholm.
Med företagen Nordic Retail & Sports (NRS) och MnO i ryggen öppnade populära varumärket Under Armour sitt andra Brand House i Norden. Med starka tillväxtsiffror i den nordiska regionen de senaste åren, och ett fokus på löpning och träning under pandemin, ser Under Armour etableringen av ett Brand House, med central placering i Stockholm, som ett naturligt steg för att stärka sitt varumärke hos en träningsintresserad målgrupp. Butiken ligger belägen ett stenkast ifrån både Sergels Torg och NK på Hamngatan 30-32.
Under Armour har sedan etableringen 1996, av amerikanske fotbollsspelaren Kevin Plank, haft oerhörd succé och tillväxt; 2020 hade företaget en omsättning på 4,5 miljarder USD.
Den första januari 2020 tog svensken Patrik Frisk, över som VD efter grundare Plank. Patrik Frisk själv närvarade vid invigningseventet i Stockholm och höll ett inspirerande invigningstal.
Med den nuvarande satsningen utanför Nordamerika ser Under Armour enorm potential på den nordiska marknaden där stort fokus på träning och välmående under pandemin har resulterat i starka siffror det senaste året.
– ”Under Armour är ett av de riktigt stora sportvarumärkena i världen och vi jobbar hårt med att cementera vår ledande position inom träning och löpning. Ända sedan jag började arbetet med att etablera Under Armour på den nordiska marknaden har jag önskat en butik i centrala Stockholm. Samarbetet med NRS, som är proffs på retail, har gjort denna önskan möjlig. Läget och lokalen är precis det vi letat efter”, säger Andreas Runemark, försäljningschef UA Norden.
Under Armour samarbetar med ett antal världsatleter och profiler som Tom Brady, Steph Curry, tungviktsvärldsmästaren i boxning Anthony Joshua, den mest framgångsrike olympiern genom tiderna – simmaren Michael Phelps, alpinskidåkaren Lindsey Vonn, Liverpool-spelaren Trent Alexander-Arnold, och Dwayne ”The Rock” Johnson.