Klubbsverige lanserade under förra året konceptet BOOST. Detta är en tjänst som vänder sig till gym som vill öka sina intäkter. Och resultaten hittills talar sitt tydliga språk – nöjda kunder som fått fler medlemmar och ökat sin försäljning.
Marknadsföring och försäljning är två områden som är tätt sammanlänkade, inte minst i dagens digitaliserade klimat där den potentiella kunden sköter det mesta via datorer och mobila enheter. Steget från tanke till köp kan ofta vara väldigt kort. Men det är även områden som på många sätt blivit alltmer komplicerade i takt med att utbudet av möjliga marknadsföringskanaler ökar och att det därmed kräver mer specialistkunskaper om de olika kanalerna för att få bra resultat av insatserna.
Här kommer BOOST-konceptet in i bilden. Det är framtaget för att hjälpa gymmen, som ofta har begränsade resurser, bland annat i form av marknadsföringskunskap, tid och budget, att nå fram till rätt målgrupper och generera kvalitativa leads som slutligen blir kunder.
Vi fick en pratstund med Stefan Tingwall, vd och medgrundare av KlubbSverige, kring konceptet.
Vad är bakgrunden till att ni tog fram BOOST?
– BOOST är ett koncept som vuxit fram hos oss under en längre tid. Gym har under lång tid marknadsfört sig genom att primärt kommunicera pris istället för att lyfta fram kundvärdet. Stora som små aktörer kommunicerar i huvudsak rabatter, t ex ”Köp nu och få sommaren på köpet” eller ”Just nu: 3 månader för halva priset”. Jag tror att detta till stor del beror på att gym idag har utmaningar med att, både för sig själva och för potentiella kunder, tydligt förklara vad som skiljer dem åt jämfört med andra lokala aktörer. Den enkla vägen blir då att konkurrera med pris, där lägst pris vinner. Detta skapar en negativ prisspiral med sänkta intäkter, minskade marginaler och sämre lönsamhet – vilket inte är bra för någon i längden.
– Det vi vill göra med BOOST är att hjälpa våra kunder att komma bort från den här typen av marknadsföring. Vi ser ju hur otroligt duktiga många gym runt om i landet är att leverera fantastisk träning och i ett första steg hjälper vi dem att paketera deras utbud på ett intressant och attraktivt sätt som gör att de särskiljer sig på sin lokala marknad utan att sänka priset. Tvärtom så hjälper vi dem med kampanjer som i många fall innebär att de höjer priset – och det funkar! Vi ser också att det så klart finns begränsningar i både kunskap, tid och resurser för många gym när det kommer till sälj och marknadsföring. BOOST blir ett sätt där vi kan omsätta allt det vi lärt oss inom sälj, marknadsföring och gymdrift till en konkret tjänst där vi i princip fungerar som en extern reklambyrå och där vi samtidigt även skapar intäkter och bättre lönsamhet för våra kunder från dag 1.
Hur funkar BOOST, hur ser upplägget ut?
– KlubbSverige BOOST är ett komplett paket av tjänster som hjälper verksamheter att marknadsföra sina gym och att sälja mer. Vi ger förslag på kampanjer och producerar även allt material. Kunderna får färdiga målgruppsanpassade digitala kampanjer som vi till med att lägga upp och optimera i deras digitala kanaler. Tack vare vår ständigt pågående analys och kontinuerliga dialog med våra kunder kan vi se vilka kampanjer som fungerar bäst, så de slipper uppfinna hjulet igen och i stället kan fokusera på sin kärnverksamhet.
– Varje månad får kunderna tillgång till två webinars per månad. Under dessa möten kan deltagarna ställa frågor till våra experter, bolla egna tankar och lyssna på andra branschkollegor. Vi ser även på utfallet på olika kampanjer för att se vilka som fungerat bra och analyserar, tipsar och lär oss tillsammans med målet att boosta varandras business.
Hur har responsen från kunderna varit kring BOOST sedan lanseringen?
– Väldigt positiv måste jag säga, så pass positivt att vi snart behöver ta in fler personalresurser för att kunna möta efterfrågan.
Hur många gym hjälper ni i dagsläget?
– Idag har vi drygt 30 Boost-kunder med en tillväxt med ca 4-5 klubbar per månad.
Vilka resultat ser ni att kunderna får?
– Vi ser att i princip alla får till bättre och proffsigare kampanjer som leder till många högkvalitativa leads. Många upplever det som tekniskt knepigt och tidskrävande att sätta upp bra kampanjer och redan där uppstår det ett stort hinder för många verksamheter. Det uppskattas verkligen att de får experthjälp med att sätta upp allting så att de kan fokusera på sin kärnverksamhet.
Ni erbjuder en resultatgaranti – får alla kunder verkligen förbättrade resultat?
– Jag kan bara tala för de gym som vi jobbat med inom ramen för BOOST och vad det gäller dem så har vi hjälpt samtliga att generera leads som i sin tur omsatts till betalande medlemmar. Om vi ser rent matematiskt på kostnaden för BOOST och hur många nya medlemmar gymmet behöver ha för att gå break even varje månad så är gymmet kostnadsneutralt efter endast 10-15 nya medlemmar (beroende på gymmets prissättning). Dessa medlemmar kan vi säga finansierar vår kostnad så länge de är medlemmar och alla nya medlemmar efter dessa är den intäkt för gymmet. Det första break even-målet klarar vi ofta redan efter vår första kampanj, vilket gör att gymmet kan se ett förbättrat ekonomiskt resultat redan efter en månad.
– Vi är så säkra på detta att vi erbjuder en 100% Nöjd Kund-garanti som innebär att om gymmet inte är nöjda med BOOST under deras första 45 dagar så får de pengarna tillbaka. Att testa BOOST är alltså helt riskfritt.
Så tycker kunderna
Alexandra Tägtström, Life ’N’ Joy:
– ”Det började med att vi ville få fart på PT grupper som var svårt att få deltagare till. Vi var också lite fast i ett ekorrhjul, samma tänk med kampanjer och inte lika tekniskt kunniga för att genomföra det vi ville. Boost kom med nya fräscha idéer och en snygg paketering.
Innan hade vi inte så många PT-grupper alls, men nu ligger vi stadigt på ca 6 grupper i veckan på vår lilla anläggning. Så målet nu är att anställa fler PTs så vi kan möta upp efterfrågan.”
Puls Leksand:
Varför har ni valt att satsa på Boost?
– ”Vi är nya ägare av Puls Leksand sedan ca 2 år tillbaka och hoppade på Boost-konceptet ganska snabbt. Vi ville ha hjälp med att få till en snygg marknadsföring i annonser och synas på bästa sätt på sociala medier. Vi har gjort om hela vår profil och ville få en röd tråd genom alla våra annonser och helheten på anläggningen. Genom deras kunskap om marknadsföring och digitalisering och våra önskemål så har vi skapat ett bra flöde med medlemmar och kampanjer.
Cirklarna med Boost då man diskuterar med andra gym har varit guld, speciellt under detta år med pandemin men också för oss som nya företagare.”
Kan ni dela med er av konkreta resultat som ni fått med er i den här satsningen?
– ”Vi har dubblerat vår omsättning senaste 2 åren och utökat vår personalstyrka från en pt till fyra. De har nu nischat sig och jobbar med olika fokus som viktminskning, olympiska lyft, löpning och pt-small groups. Vi har startar upp ett eget koncept som som heter Toppformen som har gjort succé i Leksand. Detta utvecklas nu på fler orter och på distans. Medlemsantalet har dessutom ökat med ca 35% under dessa två år.”
Apladalens Sportcenter:
–”Då vi är egna har vi alltid fått köra på magkänslan när det gäller kampanjer. Vad lockar nu? Vad för budskap vill vi sända ut? Vilka bilder ska vi använda oss av? Med mera. Med hjälp av Boost har nu ett helt nytt fönster öppnats för oss! Med en tydlig och utprövad marknadsplan, färdiga landningssidor, fräscha bilder med mera har vi enkelt kunnat beställa den kampanj som vi gillat för att sedan få hjälp att marknadsföra den på sociala medier. Detta har resulterat i att det enda vi nu behövt göra är att ta emot alla intresseanmälningar och sälja på.
Nu efter sommaren så startade vi i gång med våra nya PT small groups, ”Otränad”. Ett 8 veckors program där fokus är att få kunden att komma i gång med träningen tillsammans med andra otränade i liten grupp. Under de två första veckorna som vi la ut kampanjen fick vi in över 60 intresseanmälningar vilket ledde till att vi var tvungna att pausa kampanjen ett litet tag för att hinna kontakta alla. 32 av dessa har nu valt att köpa medlemskap och PT small groups, så nu i slutet av augusti körde vi i gång med fyra grupper vilket vi är väldigt stolta över. Det som överraskat oss mest är ändå utfallet av intresseanmälningarna. När vi har annonserat själva så har vi fått in leads, men inte i samma volym som nu.”
Daniel Landin, Puls & Träning/STC Årsta och Sundbyberg:
–”Allt från genomgången av själva programmet till resultatet har varit super. Proffsigt upplägg med bra ”tänk” som varit väldigt enkelt att jobba med för oss och kommunikationen har hela tiden varit bra.
När vi tidigare har marknadsfört våra gruppstarter med Weight Trainer (tre månader) under pandemin, 3 st gruppstarter per omgång, så har jag lagt ca 60 000 kr per omgång i marknadsföring, vilket är alldeles för mycket då målet var att ha 5 gruppstarter per omgång. Men då leadsen uteblivit så har det varit en rejäl uppförsbacke och svårt att få in deltagare.
Nu med Boost har jag lagt en sjättedel av den tidigare marknadsföringspengen, men där vi sålt in 6 st 6-månadersgrupper, vilket innebär att vi sålt för en bra bit över miljonen! För oss med så pass små gym är detta magiskt bra. Är så nöjd med supporten och så stolt över min personal som gnuggar järnet!”
Här kan du läsa mer om BOOST och komma i kontakt med teamet.