Les Mills, den globala gruppträningsjätten, genomgår en betydande förändring i sitt ledningsteam när man förbereder sig för att lansera nya träningskoncept och live-event för att förbättra upplevelsen på klubbarna.
Efter att Les Mills vd Clive Ormerod meddelade sin avgång i november förra året, har företaget förnyat ledningsteamet. Grundaren Phillip Mills kommer att spela en mer framträdande roll och leda företagets verksamhet när man planerar nya strategier för att förbättra klubbupplevelsen, introducera nya träningskoncept och arrangera live-events.
– Vi har nu ett nytt ledningsteam på plats – med mig som koncern-VD och James Graham som VD för Globala Marknader – med en tydlig plan att återvända till våra kärnkompetenser när det gäller att driva framgång för klubbarna och instruktörerna, kommenterar Phillip Mills till sajten Athletetech News. Dessutom lämnade Keith Burnet, företagets VD för Globala Marknader, för att satsa på egen verksamhet.
– Vi använde digitala produkter för att stödja våra klubbpartners under pandemin, och nu satsar vi ännu mer på live-upplevelser för att accelerera nästa fas av branschens tillväxt, säger Philip Mills.
Mills menar att det värsta av pandemin är över för inom branschen, men poängterar samtidigt att de senaste åren har klubbarna behövt minska kostnaderna och höja priserna för att vända tillbaka till lönsamhet.
– Medlemmarna är kloka, och de har märkt detta, så för att bidra till att öka medlemsantalen behöver vi förbättra upplevelsen på klubbarna, fortsätter Philip Mills.
– För att stödja detta har vi utvecklat en helt ny generation av träningsupplevelser som har mottagits mycket väl på våra klubbar i Nya Zeeland sedan vi rullade ut dem under förra året.
Les Mills Live, i samarbete med Adidas, har en lista över nio turnéstopp planerade för 2024, med start med en träningsfestival i Brisbane nästa månad. Dock inget event i Stockholm detta år.
Ett brett utbud av nya träningspass
Förutom att lansera nya träningspass i år, lanserar Les Mills en strategi med namnet ”Accelerate Club Success” för att förbättra klubbupplevelsen med nya program som Functional Strength, Les Mills Dance, Shapes och Strength Development.
Företaget planerar också att introducera tre till fyra ytterligare program i år, inklusive Ceremony och Conquer, två nya club-in-club-koncept.
Les Mills ledningsteam inkluderar även Martin Franklin, VD för Storbritannien och Västeuropa, Lena Holmberg, VD för Norden och Östeuropa, samt Sean Turner, VD för USA.