När coronapandemin tvingar klubbar på många marknader att begränsa verksamheten eller stänga helt, tar operatörerna till innovativa lösningar för att motverka de negativa effekterna. Från digitala träningspass till nya produkter och politisk aktivism, Les Mills tipsar om sätt som din klubb kan slå tillbaka.
Tiderna har aldrig varit tuffare för klubboperatörer, men allt är inte negativt och dystert. Med varje ny utmaning kommer nya möjligheter. Digitalisering erbjuder enorma möjligheter för klubbar att nå ut längre än deras traditionella lokala upptagningsområden. Nu är alla med en internetanslutning en potentiell digital medlem/kund.
Och det finns ingen bättre tid än nu att komma igång. Här är 10 sätt klubbar kan bekämpa COVID och komma igenom starkare än innan.
1. Livestreama mera
Klubbar har me den imponerande fart anpassat sig för att ge medlemmarna en uppsättning digitala alternativ för att hålla sig aktiva och engagerade, särskilt livestream, vilket har visat sig vara ett mycket effektivt sätt återskapa magin kring gruppträningsklasser i medlemmarnas vardagsrum.
Och livestream är långt ifrån en tillfällig nödlösning, det är ett viktigt tillskott till klubbarnas långsiktiga digitala erbjudanden.
Som ett erkännande av dessa nya möjligheter för klubbar och den pågående globala osäkerheten kring covid har Les Mills gjort flera viktiga uppdateringar för att hjälpa klubbarna att öka sin närvaro i det blomstrande online-fitnesssegmentet.
Vi har tillhandahållit specialutvecklade programreleaser som en kortsiktig lösning för klubbar och instruktörer att hålla sina medlemmar i rörelse. Nu har operatörerna ett mycket bredare utbud av Les Mills-klasser för sina instruktörer att leverera om de vill utnyttja den snabbt växande livestream-marknaden under covidpandemin och därefter.
Kolla in våra 9 viktigaste nycklar för att hjälpa din klubb att sätta sitt livestream-erbjudande. Kontakta gärna din lokala Les Mills-representant för att lära dig mer om de senaste livestream-erbjudandena. Och för dina instruktörer, dela med dig av de bästa tipsen från världens ledande presentatörer om hur man levererar en livestreamklass av hög kvalitet.
2. Nyttja befintliga on-demand-lösningar
Att erbjuda medlemmar digitalt träningsinnehåll har snabbt blivit standard för klubbar. Enligt en ny ClubIntel-rapport erbjuder 72 procent av de globala operatörerna nu gruppträning on-demand och livestreamat för sina medlemmar (jämfört med endast 25 procent år 2019), antingen genom egenbrandade appar eller genom partnersamarbeten.
3. … Eller bygg er egna contentplattform
Everyone Active i Storbritannien är ett exempel på en operatör som tagit stora kliv för att förbättra sitt medlemsutbud ochöppna upp nya intäktsströmmar. I samband med att covid slog till i mars kombinerade den brittiska operatören (190 anläggningar) Les Mills On-Demand med fyra andra fitnessappar för att skapa en tillfällig digital lösning för medlemmarna. Detta digitala skifte betalade sig väsentligt, med över 10 000 medlemmar som prenumererar på den nya tjänsten om 9,99 £ per månad, vilket ger viktiga extraintäkter under epidemin och bidrar till att bibehålla medlemmarna.
4. Öka intäkterna genom nya produkter och coaching
Även om det är viktigt att minska overheadkostnader under svåra tider, kan det vara lika vettigt att hitta extra intäktsströmmar för att hålla sig flytande, som att ge ditt företag långsiktigt värde. Teamets kompetens och ”soft skills” gör dem idealiska för att kreera nya produkter och tjänster till medlemmar – och även nya online-fans.
Den kinesiska boutique-operatören Shape började streama livepass den första dagen av Kinas lockdown och efter att ha byggt en publik (som nådde en topp på 100 000 tittare) var de snabba att omvandla engagemanget till intäkter.
Shape lanserade ett 12-dagars online-viktminskningsprogram, där deras instruktörer i träningspass och coaching med deltagarna. Mer än 1 000 personer registrerade sig till en kostnad om motsvarande 52 USD, och många köpte sedan ytterligare paket.
De omedelbara intäkterna hjälpte företaget att hålla sig flytande och gav instruktörerna möjighet att kunna fortsätta arbeta. Shape planerar att utöka det personliga coachningskonceptet över sitt fysiska nätverk genom att erbjuda det på 90 procent av klubbar.
5. Bygg en bas av onlinefans
Med en stor del av världen som upplever perioder av isolering söker människor kontakter på personlig nivå med varumärken och likasinnade människor. De vill känna sig delaktiga i sitt samhälle.
Fristående digitala erbjudanden kan vara ett utmärkt sätt för klubbar att vinna nya fans online, bygga sitt varumärke och sedan så småningom omvandla dem till att bli fullvärdiga medlemmar i klubben. Genom att ta klubbupplevelsen in i människors hem har operatörerna chansen att nå enorma delar av befolkningen som vanligtvis inte besöker en klubb och hjälper dem att börja sin fitnessresa.
Testa och lär dig att bygga upp din klubbs onlinepublik – du får bästa möjliga trafik och värde från dina liveströmmar om du mäter närvaron på dina onlineklasser och justerar ditt schema därefter. Syfta till att schemalägga dina livestream-träningspass så nära din live-träningstabell som möjligt (kolla in några exempel på livestream-scheman som fungerat för oss) och stäm av med dina medlemmar för att se till att du väljer program/pass och tidpunkter som passar dem.
Läs hela artikeln med övriga 5 tips här
För mer info kring att digitalisera ditt träningsutbud, kontakta gärna Lena Holmberg hos Les Mills Nordic
E-post: lena@lesmills.com