ClassPass köper upp svenska FitnessCollection

Foto: ClassPass

Den amerikanska träningsappen ClassPass köper upp den svenska aktören Fitness Collection och finns därmed nu närvarande på hela den Skandinaviska marknaden.

Enligt egen utsago är ClassPass i dag världens största digitala bokningstjänst för träningspass. Över 100 miljoner bokningar har skett på plattformen i 20 olika länder sedan starten 2013. Bolaget grundades i New York av entreprenören Payal Kadakia och har tagit in totalt 2,6 miljarder kronor i riskkapital. ClassPass värderades i början av 2019 till hela 6 miljarder kronor, men hur mycket man nu betalat för sin svenska konkurrent har inte offentliggjorts. Vid en mindre nyemission tidigare i år värderades Fitness Collection till 40 Mkr. Fitness Collection, som finns i Stockholm och Göteborg, grundades 2015 och omsatte i fjol 4 Mkr. Förlusten uppgick till 7 Mkr. Bakom bolaget står ursprungligen Malin Torstensson, Erik Wikström, Mahesh Kumar, Maria Eliasson, Philip Vigerland och Rasmus Adler Wahlberg. Men i dag är bara Malin Torstensson kvar i en operativ roll på bolaget. Hon blir nu Nordenchef för ClassPass.

”ClassPass har en imponerande räckvidd och ett otroligt starkt varumärke. Sammanslagningen kommer innebära att våra medlemmar får fler träningsmöjligheter och våra samarbetspartners får en ännu större räckvidd”, säger Malin Torstensson.

Bolagen uppger inte vad som kommer att hända med de två separata apparna efter förvärvet. Men troligtvis är planen att på sikt stänga ned Fitness Collections tjänst. Bland investerarna i Fitness Collection finns Aggregate Media, den Hitta.se-ägda plattformen Bokadirekt, och Isabella Löwengrips tidigare startupfabrik Nordic Tech House. Det finns fler lokala konkurrenter i Sverige, till exempel Bruce och Swiftr, som också erbjuder bokning av träning via en app.

Läs även: ClassPass lanseras i Norden