Enligt en ny rapport från Les Mills kommer Generation Z att ha en större inverkan på den globala fitnessmarknaden än någon tidigare generation.
Rapporten, med titeln ”Gen Z Fitness: Cracking the code”, visar hur denna generation – som beskrivs som personer födda mellan 1996 och 2010 – utgör en ”transformerande möjlighet för klubbar att driva rekordstor tillväxt”.
Enligt rapporten tränar över en tredjedel (36 procent) av Generation Z regelbundet, medan 50 procent vill börja träna – vilket representerar en enorm outnyttjad marknad.
Gen Z Fitness: Cracking the code kombinerar kvantitativa och kvalitativa insikter från över 4 000 unga människor i åldern 16 till 26 år i Nordamerika, Europa och Asien.
”Genom att ha varit med och format en kultur där träning är en ständigt närvarande del av sociala medier, kallas Gen Z ofta för ’Generation Active’ – och 36 procent av dem tränar redan regelbundet”, står det att läsa i rapporten.
Toppen av ett isberg
”Ytterligare 50 procent av Gen Z – identifierade som den ’outnyttjade marknaden’ – vill träna regelbundet, men uppger att de behöver hjälp för att komma igång. Bland denna grupp vill 68 procent börja träna hemma först, så möjligheten att erbjuda högkvalitativa digitala alternativ är avgörande för klubbar som vill engagera dem.”
Enligt Clive Ormerod, VD för Les Mills Group, kan Gen Z förändra den globala fitnessindustrins öde.
”Om pandemin var präglad av klubbars användning av teknologi för att hålla medlemmarna igång kommer nästa fas av klubbarnas tillväxt utan tvekan att drivas av operatörernas förmåga att attrahera Gen Z”, säger Ormerod.
”Detta är nu den avgörande kampen för klubbarna, eftersom Gen Z förväntas ha en större inverkan på fitnessmarknaden än någon tidigare generation.
Rapporten visar att det krävs en noggrann förståelse för de varierande utmaningar som denna outnyttjade marknad står inför. Men för operatörer som är lyhörda och möter denna generations nyanserade behov finns det oändliga möjligheter.
Läs hela rapporten här.