Genom att para ihop exklusiva förmåner med träningsinnehåll har sportklädesföretaget lululemon lanserat ett nytt medlemskapsprogram kopplat till dess uppkopplade hårdvara, träningsspegeln MIRROR.
Under 2020 förvärvade Lululemon MIRROR för hela 500 miljoner USD med den bakomliggande strategin att sammanföra upplevelsebaserad retail med hemmaträning. Men när den uppkopplade träningen tappade i attraktionskraft/efterfrågan i samband med att pandemin klingade av så tappade MIRROR dryga hälften av sin budgeterade försäljning. I hopp om att öka intresset halverade lululemon priset på MIRROR och sålde den uppkopplade träningsspegeln för 795 USD inklusive fri leverans. MIRROR sällar sig till skaran av en mängd andra ”connected fitness”-företag som fått sänka sina priser och se över sitt produktutbud.
Nyss lanserades medlemskapet Lululemon Studio som ger medlemmarna full access till digitalt innehåll, boutique-studiosamarbeten och förmåner i butik. För att få tillgång till detta behöver medlemmarna införskaffa en MIRROR-träningsspegel.
Lululemon Studios prenumeration på 49 USD per månad erbjuder 10 000 träningspass, samt streamad träning från koncept som Y7 Studio, AArmy, AKT, Dogpound, Forward_Space, Pure Barre, Rumble och Yoga Six. Medlemmar får också rabatter på dessa partnermärkens sessioner i studion och 10 procent rabatt på Lululemon-kit.
Detta taktiska drag från Lululemon kommer i en tid då kampen om kunderna inom prenumerationsbaserad digital träning ständigt ökar. Konkurrenten Peloton har indikerat att innehåll kommer att bli viktigare för företaget än själva hårdvaran.