Moss & Noor dubblar försäljningen igen och går med vinst – satsar vidare med offensiv utlandsexpansion

Hudvårdsföretaget Moss & Noor:s nettoomsättning ökade med 92 procent under 2022 och bolaget visar för första gången upp ett positivt resultat.

Hudvårdsföretaget Moss & Noor har medvind. Bolaget dubblade försäljningen 2022 jämfört med föregående år och är numera lönsamt. Företaget utvecklar hudvårdsprodukter för den som tränar, är helt veganska och producerade i Sverige.

Tom Flumé, grundare och vd Moss & Noor:

– 2022 har varit ett kanonår för oss. Försäljningen fortsätter hålla bra fart trots tuff konjunktur. Vi har nu ökat nettoomsättningen med 92 procent respektive 118 procent de senaste två åren.

– Vi är nu även lönsamma. Ett bevis på att vår affärsmodell visar prov på god skalbarhet. Ju fler produkter vi säljer desto högre marginaler.

Bolaget arbetar efter en affärsmodell som är en hybrid mellan online och offline. Återförsäljare mixas med egen ehandel med direktförsäljning till privatpersoner. Där just återförsäljare tagit fart rejält. 

– Vi välkomnar nya återförsäljare på löpande band. ICA-Gruppens Apotek Hjärtat utökar sin satsning på varumärket. Vi har nyligen även adderat statliga Apoteket. Våra produkter finns nu tillgängliga i närmare 400 apotek runt om i landet. Utöver dessa fysiska butiker är vi listade på landets nästan alla ehandlare inom skönhet, träning och apotek.

– Vår affärsmodell är väldigt skalbar. Vi känner oss trygga med att enkelt kunna addera nya återförsäljare och gå in på nya marknader. Vi har god kapacitet att växa vidare i vår befintliga kostym.

Under 2023 ligger fokus på utlandsexpansion. Planen är att lansera med marknadsledaren på respektive marknad.

– Vi har lanserat i Danmark med marknadsledaren Matas. I Norge med marknadsledaren Vita. Finland står på tur.

– Parallellt arbetar vi för att växa i hela Europa. Vi lanserar i Tyskland, Europas största marknad för hudvård, via återförsäljare. Vi söker helst kedjor med närvaro på flertalet marknader.

Gunilla von Platen, investerare och delägare:

– Jag är oerhört imponerad över vad Tom åstadkommit i en mycket tuff bransch men också där vi befinner oss i ett marknadsläge med hög inflation och kraftig lågkonjunktur. Tom går från klarhet till klarhet och vi är stolta investerare.

Målsättningen för 2023 är att återigen dubbla omsättningen med bibehållen lönsamhet.

Nyckeltal 2022 (2021 års siffror inom parentes)

  • Nettoomsättning: 2,9 miljoner kronor (1,5 miljoner kronor)
  • Resultat: +2 000 kronor (-26 000 kronor)
  • Vinstmarginal: 1 procent