Friskvårdsjätten Nordic Wellness ångar på i frisk takt – närmar sig 300 anläggningar och utökar satsningarna inom padel samt boutique-konceptet Grand Fitness.
Få kedjor har expanderat i samma takt som Nordic Wellness under de senaste två decennierna och takten verkar inte direkt avta. Inom kort når företaget milstolpen 300 anläggningar i Sverige. Parallellt med satsningen på gym under Nordic Wellness-varumärket så ökar man sitt avtryck som den kedja som tydligast tagit ett strategiskt grepp om den populära padelsporten.
Utöver att bidra till arbetsmarknaden finns det i Nordic Wellness-koncernens affärsidé ett folkhälsotänk i botten och målet är att ingen i framtiden ska behöva åka långt för att träna.
Med runt 400 000 medlemmar tillhör Nordic Wellness de största aktörerna i friskvårdsbranschen, något som var ett mål för grundaren Magnus Wilhelmsson redan vid starten för snart 25 år sedan.
– Jag startade med en enda liten och sliten klubb i en källare på Backaplan i Göteborg 1997. Idag går vi mot 300 klubbar och tillhör de största i Norden. Då som nu är vårt erbjudande ett mer hälsosamt liv genom träning och jag tror att det idag är viktigare än någonsin. Stillasittande och passivitet är ett folkhälsoproblem som fått breda ut sig och det kan bli kostsamt för både individ och samhälle. Med vår täckning ökar närheten till träning på arbetsplatsen och hemmet vilket kan vara på olika orter eller ibland län, säger Wilhelmsson.
Ni stormar fram i en imponerande fart och når snart milstoplen 300 anläggningar, flest i Sverige för en enskild aktör, när är ni framme?
– Jag är inte helt säker på när vi öppnar vår 300:e anläggning och vilken det blir, men det blir helt klart inom kort. Vi firar dessutom 25-år i år, så det kommer att firas i dubbel bemärkelse.
Hur ser du på återhämtningen efter pandemin och den närmsta framtiden?
– Vi tror på en väldigt stark höst, kanske den bästa någonsin för oss och vår bransch. Det vi ser just nu är att framför allt de grupptränande inte är tillbaks i samma utsträckning som tidigare. Där tror vi att många under våren tränat en del utomhus. Men vi har goda förhoppningar om att locka tillbaks dessa i höst/vinter.
Det ekonomiska läget i samhället då, kommer det att påverka er?
– Jag tror inte att gymmedlemskapen kommer påverkas nämnvärt av inflation, höjda räntor och allmän oro i omvärlden. Sedan är det för oss som för alla andra – ökade kostnader i form av el, hyror, löner, material med mera som påverkar ekonomin.
Hur ser du på Nordic Wellness som bolag idag, vad är status?
– Vi verkar i en fantastisk bransch som bidrar till den svenska folkhälsan med fantastiska, hängivna och positiva människor. Man ger mycket av sin energi, men får mångfalt tillbaka. NW som bolag är i en bra sits, tycker jag. Vi är ett stabilt och bra bolag som organisatoriskt aldrig varit bättre rustat. Vi är redo att ta oss an framtiden.
– Ett exempel på detta är att vi nominerats i tävlingen ”Karriärföretag 2022”. Karriärföretagen är en utmärkelse för arbetsgivare som erbjuder unika karriär- och utvecklingsmöjligheter för unga talanger. Nomineringen lyder:
”Nordic Wellness har inte bara fokus på hälsa utåt utan applicerar även det i sin företagskultur. Medarbetarna har ett högt engagemang i företaget och ett tydligt samarbete mellan klubbarna visar sig. Nordic Wellness är en rolig och glad arbetsgivare vilket skapar de bästa förutsättningarna för branschen.”
– Detta visar att vi som företag gör avtryck även utanför vår bransch och ger människor som vill möjligheten att lära sig och utvecklas.
I slutet av 2021 mottog Magnus Wilhelmsson utmärkelsen ”Founder of the Year” av självaste H.K.H Prins Daniel.
Galan hölls i Stockholms stadshus och motiveringen till Wilhelmssons utmärkelse:
”Vår guldvinnare har, utan externt kapital, kämpat mot konkurrenter som stöttas av riskkapitalbolag och intagit en ledande position på den svenska marknaden. Han lever och andas sitt företag, tar stora risker och har gjort i nästan 25 år”.
Utmärkelsen är en del av Founders Awards vilket syftar till att uppmärksamma och lyfta fram grundare, och därmed stimulera till fler medelstora och stora internationellt växande entreprenörs ägda bolag.
– Det var en otrolig ära att få ta emot denna utmärkelsen. Det är ett bevis på att det vi gör på Nordic Wellness är värdefullt, kommenterar Magnus utmärkelsen.
Grand Fitness expanderar
Under hösten 2017 introducerade företaget konceptet Grand Fitness. Nordic Wellness uppgav vid tidpunkten sig ha identifierat en lucka i utbudet av Boutique-liknande gym i Sverige. Med Grand Fitness vill de fylla den luckan och erbjuda en träningsupplevelse utöver det vanliga.
Under 2022 öppnar fördubblas antalet Grand Fitness-anläggningar från tre till sex anläggningar. Den senaste, vid Fridhemsplan i Stockholm, öppnade i början av sommaren.
Varför har ni valt att accelerera satsning på varumärket Grand Fitness?
– Vi har märkt av ett stort intresse från medlemmar, allmänheten och fastighetsägare för detta koncept, som sticker ut en del från traditionella gym/träningscenter. Tanken var först att enbart finnas i Göteborg, men nu har vi öppnat i Stockholm och har även Borås och Malmö på gång under året.
Vad är framgångsfaktorn för Grand Fitness?
– Till att börja med så erbjuder vi enbart gymträning i detta koncept, styrketräning är generellt sett en mycket stark trend. Vidare har vi en annan design än våra NW-anläggningar och 20-årsgräns. Prismässigt har vi ett starkt erbjudande där medlemmarna även får access till ca 300 NW-klubbar i samma medlemskap.
Kommer ni fortsätta bygga fler Grand Fitness-anläggningar än de som ligger planerade?
– Det kommer det säkert att bli, men det är inte vår högsta prioritet. Troligt är att vi kommer öppna någon anläggning till i Stockholm.
Mot 25 Padelanläggningar
Nordic Wellness var som friskvårdskedja snabbt på den trendande padelsporten och har idag öppnat runt 15 padelanläggningar runtom i landet. Magnus Wilhelmson ser dock en marknad som blivit mättad och som börjat slå ut vissa padelhallar.
Hur går padelverksamheten för er?
– Den rullar på bra. Vi är trygga med att padel som folksport är här för att stanna, men det är helt klart så att det blivit viss överetablering på sina håll. Hypen har mattats av, men det är egentligen inte så konstigt. Det som blir mainstream blir inte så intressant att prata och skriva om, det är idag en naturlig del i mångas träningsvardag.
Hur ser ni på er fortsatta satsning inom området?
– Vi har idag öppnat runt 15 anläggningar och har avtal skrivna för totalt 25 anläggningar. Som det ser ut just nu så avvaktar vi med att teckna nya avtal utöver de redan skrivna.
Vilka är det som spelar padel hos er?
– Det är en mix av befintliga medlemmar och padelspelare som inte är medlemmar hos oss. Vi har bortåt 400 000 medlemmar, kan vi få 10% av dessa att spela padel så bidrar vi stort till padelsporten i Sverige.
Du var nyligen över i Miami för den årliga IHRSA-mässan och studiebesök på olika träningsanläggningar, fick du med dig några intressanta spaningar?
– Nej, egentligen inte om jag ska vara ärlig. Mässan var betydligt mindre än normalt, helt klart fortfarande påverkat av pandemin. Men i övrigt var det inga större nyheter. Jag fokuserade på att få till olika affärsmöten. Men ska jag kommentera något jag tänkte på så var det att vi i Sverige får väldigt mycket för pengarna i våra medlemskap på träningsanläggningar. Där är det ganska stor skillnad gentemot i USA. För den standarden som generellt sett erbjuds i Sverige får man i USA betala en hel del mer. Det är något man kan fundera över.
Stort tack för pratstunden Magnus och lycka till med alla planer framöver, vi på Sweaty Business följer med spänning utvecklingen.
– Tack själv!