Oura, tillverkare av smarta ringar, meddelade i tisdags att de mottagit en investering på 75 miljoner USD från Dexcom, en ledande tillverkare av glukosmätare. Finansieringsrundan höjer företagets värdering till över 5 miljarder USD.
Samarbetet öppnar dörren för att kombinera de två företagens enheter och appar, vilket innebär att Oura-ringar i framtiden kommer kunna hjälpa användare att övervaka sitt blodsocker.
Tidigare i år meddelade Oura att de sålt 2,5 miljoner ringar och att företaget förväntar sig att deras årliga försäljning kommer att fördubblas under 2024 till cirka 500 miljoner USD. Dessutom avslöjade företaget att de redan är lönsamma.
Konkurrens inom glukosmätning ökar
Samarbetet mellan Oura och Dexcom sker samtidigt som Apple arbetat i många år med att utveckla icke-invasiva metoder för glukosmätning. Enligt en rapport från Bloomberg testar Apple för närvarande en app som ska hjälpa personer med prediabetes att hantera sin hälsa. Rapporten indikerar att även om Apple inte planerar att släppa appen som en separat produkt, kan tekniken integreras i framtida enheter, såsom en icke-invasiv glukosmätare.
“97 procent av våra medlemmar har uttryckt intresse för att förstå hur maten de äter påverkar deras hälsa,” säger Ouras CEO Tom Hale i ett pressmeddelande. “Detta samarbete med Dexcom gör det möjligt för oss att ge våra medlemmar verktyg att fatta informerade beslut och ändra beteenden för att förbättra deras biometriska data och långsiktiga hälsa.”
Den första appintegrationen som resultat av samarbetet förväntas lanseras under första halvåret 2025.
Dexcoms bidrag till hälsotekniken
Dexcom, som grundades 1999, är känt för sina enheter för kontinuerlig glukosövervakning, vilka hjälper människor att förstå hur deras dagliga livsstilsval påverkar glukosnivåerna.
“Samarbetet med Oura ger oss en möjlighet att återigen omdefiniera kategorin genom att integrera data från Dexcoms glukossensorer med de kontinuerliga insikterna och mätningarna från Oura-ringen,” säger Matt Dolan, Dexcoms vice VD för strategi och företagsutveckling. “Denna kraftfulla kombination kommer att locka nya gemensamma kunder som vill förstå kopplingen mellan aktivitet, sömn, näring och deras glukosnivåer.”
Som en del av samarbetet kommer de två företagen att marknadsföra och sälja varandras produkter tillsammans.