Peloton ser ljusare på framtiden efter stor intäktsökning från prenumerationer

| Bildkälla: Peloton |

Problemtyngda hemmaträningsplattformen Peloton börjar skörda frukterna av den kraftiga turnaround som företaget initierade under 2022. För tredje kvartalet i rad är bolagets prenumerationsintäkter högre än försäljningen av företagets uppkopplade hårdvara (bland annat cyklar och löpband) och rapporterade in hela 22% högre prenumerationsintäkter.

”Om du har undrat om Peloton kan göra en episk comeback eller inte, visar detta kvartals resultat att de förändringar vi gör fungerar”, skrev Pelotons vd Barry McCarthy i förre veckan i ett meddelande som åtföljde företagets resultatrapport för andra kvartalet 2023 (brutet räkenskapsår).

Barry McCarthy kallar resultaten ”en möjlig vändpunkt för verksamheten”, som har ägnat stora delar av det senaste året åt att genomföra en aggressiv vändningsstrategi.

Pelotons andra kvartal i siffror:

  • Peloton slog analytikernas förväntningar för kvartalet och redovisade 792,7 miljoner dollar i intäkter jämfört med Wall Streets uppskattning på 700–725 miljoner dollar.
  • Bolagets rapporterade nettoförlust för perioden var 335,4 miljoner dollar, jämfört med en förlust på 439,4 miljoner dollar ett år tidigare. Även om det är åttonde kvartalet i rad som företaget har rapporterat förluster, är det den minsta förlusten som Peloton har gjort sedan räkenskapsårets fjärde kvartal 2021
  • Intäkterna sjönk med 30% jämfört med föregående år men översteg Wall Streets förväntningar. Försäljningen av uppkopplade träningsprodukter, som vanligtvis är stark under oktober till och med december, minskade med 52% från år till år medan prenumerationsintäkterna ökade med 22%.
  • Företaget avslutade kvartalet med totalt 6,7 miljoner medlemmar och 3 miljoner prenumerationer med uppkopplad hårdvara, vilket är en ökning med 10% jämfört med föregående år.
  • Peloton förlorar pengar på cyklar, löpband och andra maskiner, men prenumerationsverksamheten har återigen hållit företagets totala marginaler ovanför vattenytan. Bruttomarginalerna för dess anslutna fitnessprodukter var -11,2%, medan bruttomarginalerna för prenumerationsförsäljning var 67,6%. Den totala bruttomarginalen var 29,7%, en ökning från 24,8% för samma period förra året.
  • Peloton förväntar sig att intäkterna blir lägre men marginalerna högre under nästa kvartal. Företaget förutspår en försäljning mellan 690 miljoner dollar och miljoner dollar och en total bruttomarginal på cirka 39%.

Nästa steg i företagets turnaround

Bildkälla: Peloton

Sedan han tog över har McCarthy minskat Pelotons personalstyrka med mer än hälften, utökat sitt cykeluthyrningsprogram över hela landet, börjat sälja certifierade begagnade cyklar, lanserat en roddmaskin och inlett samarbeten med Amazon och Dicks
Sporting Goods
att sälja sina cyklar och löpband.

McCarthy menar att han är redo att svänga från att försöka hålla företaget vid liv till att börja växa igen:

– Nu när vi har tagit itu med lönsamhetsproblemen, låt oss återgå till att tänka på tillväxt och framtiden för verksamheten.”

– Det finns ett gäng initiativ som vi har tillkännagett som positionerar oss för att sträva efter tillväxt,” tillade han. ”Och frågan vi måste besvara för investerare nu när vi inte längre pratar om ren överlevnad är hur snabbt, hur lönsamt, var det kommer ifrån – med tiden kommer vi att börja ta itu med några av dessa frågor.”