Puma samarbetar med Hyrox – siktar in sig på nytt skosegment

Foto: HYROX

Fitness är världens största sport och Hyrox, som blandar löpning med funktionell styrketräning i ett tävlings- ochträningsformat, växer rekordartat. Puma, Hyrox officiella utrustningspartner fram till 2027, presenterar nu en ny kategori av skor specialanpassade för Hyroxformatet.

Partnerskapet lanserades officiellt den 3 juni under Hyrox World Championships i Nice, Frankrike. Hyrox, som kombinerar löpning och träning, ger Puma två kategorier som är kritiska för märkets tillväxt. Hyrox, också sprunget i Tyskland, startade 2017 och blev den snabbast växande fitnesssporten i världen. Hyrox arrangerade 65 tävlingar och lockade över 175 000 deltagare det senaste året. Prognoser för 2024 och 2025 visar att Hyrox kommer att expandera till 81 tävlingar och över 300 000 deltagare.

Eftersom ett Hyrox-event är hälften löpning och hälften funktionell träning behöver skorna göra utövarna både snabbare och ge stabilitet.

Foto: HYROX

Christian Toetzke, en av Hyrox-grundarna säger:

”Andra funktionella fitnesskoncept närmar sig sporten från styrketräningshållet. Vi är väldigt annorlund. Istället för huvudsakligen styrka med lite konditionsträning, fokuserar Hyrox på löpning. Vi når det största träningscommunityt i världen. Vi utgår från löpning och blandar sedan in funktionell fitness-träning. Vi kallar det fitness racing.”

Om skornas betydelse säger han:

”Vi har sett människor som inte kunnat avsluta träningpass och tävlingar på grund av att de haft fel skor på sig. Vi arbetar med lösningar som vi tror kommer att förbättra tiderna och upplevelsen avsevärt.”