Att ha Sveriges bästa tränare, snyggaste lokaler och ett starkt community räcker inte längre. Om det är för krångligt att boka ett första pass eller bli medlem, tappar studios mängder av potentiella kunder – ofta redan på hemsidan. Det är här Mana kliver in. Medgrundaren Magnus Elm, även känd som tidigare grundare av träningsappen Bruce, har tillsammans med Kristoffer Eriksson skapat ett boknings- och betalningssystem som gör det så enkelt som möjligt att gå från nyfiken besökare till betalande medlem.
Den digitala tröskeln – och varför den är så dyr
Testa själv: öppna din studios hemsida i ett inkognitofönster och försök boka ett första pass. Hur många klick krävs? Hur mycket info måste fyllas i? Måste du verifiera med BankID innan du ens får ange dina uppgifter?
“En studio kan vara helt fantastisk, men tappar ändå otroligt mycket potentiella kunder och köp när det digitala fortfarande är ett stort hinder – inte en dörröppnare”, säger Magnus Elm, en av Manas medgrundare.
Över 70 % av alla onlineköp avbryts innan de slutförs, enligt Baymard Institute. Många studios förlorar därmed kunder innan de ens hinner testa verksamheten.
Mana – checkout som konverterar
Mana har utvecklat en friktionsfri köpupplevelse, inspirerad av världens bästa e-handlare. Systemet minimerar antalet steg i köpresan och eliminerar onödiga hinder. Resultatet? Fler bokningar, fler köp – och fler medlemmar.
“Vi insåg direkt att en riktigt bra funnel och checkout var det första vi skulle bygga”, säger Kristoffer Eriksson, medgrundare. “Man blir mörkrädd när man tänker på hur många potentiella medlemmar studios går miste om bara för att det är för krångligt att slutföra ett köp.”
Burner Studio är ett exempel. Genom att implementera Mana ökade deras försäljning till nya kunder med 62 %.

En plattform designad för studios – av studios
Mana är inte bara ett bokningssystem. Det är en affärsplattform byggd utifrån erfarenheter från hundratals studios. Magnus tar med sig lärdomar från Bruce, medan Kristoffer bidrar med design- och techkompetens från innovationsbyrån Above – med kunder som Google, Sonos och Polestar.
Tillsammans vill duon skapa världens bästa plattform för fristående tränings- och wellness-studios.
Studions varumärke först
Till skillnad från många konkurrenter sätter Mana inte sitt eget varumärke i centrum. Varje studio får en egen app där färger, texter och grafik kan anpassas fullt ut – för en känsla som matchar studions identitet.
“Så många studios har lagt mycket kärlek och passion i sina brands. Vi vill vara en blank canvas där studions egna profil kan skina”, säger Magnus.
Enkelhet framför komplexitet
Istället för att låsa in funktioner bakom tilläggsmoduler får alla studios tillgång till alla funktioner från start. Prissättningen baseras på antalet aktiva kunder, inte funktionalitet.
“Många system är både dyra och komplicerade. Vi tycker det är orättvist att mindre studios inte ska ha råd med samma verktyg som större. Därför erbjuder vi allt till alla från början”, säger Kristoffer.
Mana har också valt att skala bort onödiga inställningar. Funktionerna är noga utvalda och byggda utifrån best practice – så att studion slipper krångliga beslut.

Enkel övergång – med rätt stöd
Att byta system kan kännas överväldigande. Men Mana gör det enkelt.
Onboarding-ansvarige Karl Gullö, tidigare gymägare och ansvarig för IntensivePT, vet vad som krävs:
“Med Mana blir bytet snarare en möjlighet att städa upp. Vi ser till att all betalinformation följer med – utan att medlemmarna behöver lägga in sina kortuppgifter igen”, säger Karl.
Vad tycker kunderna?
The Sacred Sauna:
“Det är så enkelt att boka och köpa pass att våra medlemmar inte ens behöver tänka.”
Burner Studio:
“Mana ökar vår försäljning och ger oss tydlig data – utan att vi behöver hantera flera system.”
Vad händer härnäst?
Mana arbetar just nu på att förbättra konverteringen efter första köpet, samt ett förbättrat onboarding-flöde för nya studios – en respons på det växande intresset.
“Många vill byta under sommaren för att starta hösten fräscht. Vi betar av nya kunder så snabbt vi kan – och uppmanar intresserade att ställa sig på vår väntelista”, avslutar Karl.
Läs mer och anmäl intresse här.