Profilen: Mads Madsgård, Qicraft | Technogym

Mads Madsgård

I den här intervjun tar vi tempen på Mads Madsgård, Nordic Product Manager hos Qicraft | Technogym.

Qicraft är exklusiv distributör av det italienska varumärket Technogym i Sverige, Norge, Finland och Estland och Nordens ledande partner inom träningslösningar och relaterade tjänster. Inför 2022 rekryterade företaget Mads Madsgård till den nyinstiftade rollen som nordisk produktchef.

Vem är Mads och vilken bakgrund har du?

– Jag har en bakgrund som längdskidåkare på hög nivå. Vidare utbildade jag mig inom idrottsfysiologi och gick så småningom mer åt sports management och handel. Detta ledde till att jag hamnade i träningsbranschen och arbetade under sju år på Mylna där jag arbetade med produktkategorier både mot den professionella marknaden och mot konsument.

Vad innebär rollen som Nordic Product Manager?

– Det är en ganska bred roll som innefattar många uppgifter. Men i grund och botten är jag ansvarig för hela produktportföljen inom företaget, både fysiska och digitala produkter/tjänster.

Mads menar att det viktiga i hans roll är hur företaget sätter fokus på kunden. Ambitionen är att kunderna ska kunna dra nytta av sina investeringar hos Qicraft.

– Det handlar om att presentera rätt lösning för kunden baserat på deras önskemål och behov samt att implementera det på rätt sätt, med huvudfokus på att vara en samarbetspartner för att stärka upplevelsen och erbjudandet på deras gym. I detta är rätt utbildning och kommunikation viktiga, samt att bistå med rådgivning för att etablera en lönsam och bra affärsmodell. Det finns många möjligheter och funktioner i våra produkter och lösningar, så det är viktigt för mig att kunna sprida denna kunskap internt inom vårt säljteam, men också externt gentemot våra kunder.

Ni arbetar exklusivt med Technogyms produkter och tjänster, vad innebär detta för din roll?

– Det innebär i praktiken mycket kommunikation med teamet i Italien och ta produkterna in i Qicrafts verksamheter i de nordiska länderna. Andra centrala delar är att sprida kunskap om produkterna och tjänsterna internt, sätta priser och hitta rätt positionering och rätt målgrupper på de olika marknaderna som vi verkar på.

Till vardags så arbetar Mads tätt med de olika säljorganisationerna i varje land och är ofta med i kundmöten tillsammans med säljarna där de olika lösningarna presenteras.

Bild: Nivå (Norge). Fotograf: Sondre Aabø

– Det viktiga för mig är att förstå kundens behov och hjälpa dem att välja rätt lösning för att förbättra upplevelsen och erbjudandet på deras gym idag. Det innebär att lyssna på kunden, vara öppen och tillgänglig för goda diskussioner och dialog. Målet är att våra produkter, format och tjänster ska hjälpa kunden att bli mer attraktiv för sina befintliga medlemmar och kunna locka nya medlemmar genom att förbättra upplevelsen de erbjuder på sitt gym. Dessutom hjälpa kunden att kunna differentiera sig och fokusera på sina mål och strategier. Det innebär för mig att vi på Qicraft framträder som en bra samarbetspartner för våra kunder när det gäller val av produkter och tjänster samt implementering i deras verksamhet.

Vad fick dig att söka dig till rollen och Qicraft?

– Träning, hälsa och wellness ligger ju mig varmt om hjärtat. Att kunna arbeta med sin stora passion och intresse är en win-win. Sedan var ju Qicrafts position som marknadsledande levarentör på den nordiska marknaden en stor anledning till att jag sökte mig till uppdraget. Sist, men inte minst så är Technogyms varumärke och produktportfölj något som gjorde det extra intressant.

Och han fortsätter:

– Qicraft som företag vill framåt och det finns stora möjligheter till att utvecklas inom företaget om man är driven och ambitiös. Det gjorde det hela ännu intressantare för mig.

Invigning Technogym Store Stockholm, Farhad Jabbari (CEO Qicraft), Pierluigi Alessandri (Vice vd Technogym) och Håkon Bakkevig (grundare Qicraft)

Vilka är era kunder?

– Våra affärsområden är CLUB, HCP (Hälsa, Företag, Prestanda), HOME (Hem), och H&R (Hotell & Bostäder). Vi täcker in de flesta olika typerna av segment på marknaden, egentligen alla som erbjuder wellness i någon form. Kommersiella gym, hemmagym, hotell, företag, bostadsrättsföreningar, hälsa- och rehabilitering med flera. Inom varje kategori finns det dessutom flera olika marknadssegment, premium, mellansegment och budgetalternativ.

Finns det något segment hos er som växer extra snabbt?

– Ja, företagsmarknaden har växt stadigt över tid, men har fått rejäl fart efter pandemin.

Mads menar att företaget upplever att fler arbetsgivare och ägare av kommersiella fastigheter vill skapa attraktivare arbetsmiljöer och där är träning och hälsa ett starkt verktyg för att uppnå detta.

– Under pandemin arbetade många hemifrån och har helt, eller delvis, blivit kvar hemma. Så företag och anställda har tappat en del av community-känslan i den processen. Ett av sätten att få tillbaka de anställda till arbetsplatserna har blivit att satsa på inspirerande träningsmiljöer som bidrar till att skapa interaktion och en god stämning på arbetsplatserna.

Vilka blir de första uppgifterna som du tar tag i?

– Den stora grejen har varit vad vi kallar för produktresan. Det vill säga hur vi implementerar nya produkter från Technogym i vår organisation. Allt från lansering till utbildning, positionering, prissättning, försäljning med mera.

– Sedan arbetar vi fokuserat med att positionera och paketera olika de olika formaten vi har, upplevelsebaserad träning, på marknaden.

Vilka är Technogyms främsta styrkor?

– Först och främst att det är ett stort och starkt globalt varumärke inom träning. Kvaliteten och designen är på topp och det första intrycket som människor får av produkterna är väldigt positiv. Det är en viktig aspekt.

– Vidare är innovationsförmågan i företaget enastående. Technogym knyter samman de fysiska produkterna med digital teknologi som skapar unika träningsupplevelser. Om man tar marknaden för kommersiella gym så är konkurrensen stenhård och det blir avgörande för våra kunder att kunna differentiera sig gentemot konkurrenterna och skapa träningsupplevelser som lockar till sig kunderna och får dem att komma tillbaka.

– Sist men inte minst så är bredden i produktportföljen väldigt stor. Vi kan hjälpa de flesta potentiella kunderna där ute.

Hur särskiljer sig Qicraft på leverantörsmarknaden?

– Nu har jag varit i företaget i dryga nio månader och det som slår mig varje dag är kompetensnivån och den stora erfarenhet som finns i företagsledning, detta smittar av sig till hela företaget och skapar en hög kompetens hos alla anställda.

– Vidare är våra säljare specialister, vilket betyder att de arbetar mer som konsultativa rådgivare för att finna bästa lösningarna i varje enskilt case. Det gör att kompetensnivån och erfarenheten inom respektive område är viktig och ska vara väldigt hög.

Ut mot marknaden så ser Mads företagets olika tjänster som de erbjuder som en stor konkurrensfördel: finansiering, service och reparationer, montering, digital service, företagstjänster med mera.

Utmaningar och trender

Med tuffare markroekonomiskt läge och tät konkurrens på träningsmarknaden ser Mads differentiering som en viktig fråga för många aktörer på den kommersiella träningsmarknaden.

– En av de största utmaningarna är förmågan att sticka ut på marknaden, att skapa upplevelser så att man blir mer attraktiv för kunderna. Med det så följer viktiga frågeställningar kring positionering på marknaden, tydligt definiera sin/sina målgrupper och att nå ut till dessa med rätt budskap i rätt kanaler.

Ser du några trender framöver på gymmarknaden?

– Alla typer av hiit-träning (högintensiv intervallträning) ser vi att det är stor efterfrågan på och går bra på alla marknader. Här i Norge ser vi en stor efterfrågan på löpklasser. Även mål- och individbaserade träningsformer blir mer och mer attraktiva i våra marknader.

– Den traditionella gruppträningen i stor sal med kanske 50–60 deltagare har utvecklats till att bli i lite mindre format med upp 10–20 deltagare per klass. Marknaden går i en riktning där boutique-koncepten flyttar in i de traditionella gymmen.

Har detta någon påverkan på gymmens affärsmodeller?

– Ja, vi har ju varit inne på det här med vikten av att paketera saker rätt, hitta rätt position på marknaden, identifiera rätt målgrupper och även såklart hur man ska ta betalt för dessa, kan man säga, lite mer exklusiva träningsupplevelser.

Får vi se några produktnyheter från Technogym under hösten?

– Apråpå hiit-träning så kommer vi lansera vår egen SKILLRUN Bootcamp som lanseras under hösten tillsammans med SKILL X HIIT-träning, som är mer crossfit-inspirerad träning, men i cirkelformat. SKILLRUN Bootcamp kommer att inkludera löpband, Technogym bench och annan träningsutrustning.

Bild: Nivå (Norge). Fotograf: Sondre Aabø

Men det är ännu mer nyheter planerade för året.

– Vi kommer vi även att lansera Universe, ett flexibelt performance-format som man kan konfigurera på en mängd olika vis med racks, kabelmaskiner med mera och som kan ställas mot vägg eller fritt stående. I Universe kan man på ett enkelt sätt få coachning genom en digital plattform som kallas Visio.

Alla nya produkter och lösningar från Technogym paketeras nuförtiden med digitala innehåll i form av passupplägg med mera.

– Det kommer även att komma mer innehåll och funktionalitet kring virtuella träningen. Många gymanläggningar har salar som står tomma stora delar av öppettiderna utanför peak-tiderna. Där kommer det att komma spännande lösningar.

Hur tror du att AI kommer att påverka träningsindustrin?

– AI kommer att komma mer och mer, frågan är på vilket sätt och i vilka marknader, det får nog framtiden utvisa. Än så länge är det lite tidigt att säga något definitivt. Det blir helt klart en spännande framtid.

Hållbarhet /sustainability) kommer in som ett allt viktigare element i vår industri, hur tänker Qicraft och Technogym kring detta?

– Detta är något som är oerhört viktigt för både oss och Technogym. Samtidigt är det ett stort begrepp som man kan prata länge om. En stor och specifik sak som Technogym arbetat med under många är konceptet Still novo (new again) vilket innebär att man tar hem och renoverar upp begagnad träningsutrustning som sedan får nytt liv på marknaden.

– Men hela wellnessbegreppet skulle jag säga är en viktig del i vårt hållbarhetstänk. Att hjälpa människor att vara fysisk aktiva och röra på sig på en massa olika vis, oavsett om det handlar om motion, sport eller rehab, avslutar Mads.

Faktaruta Mads Madsgård

Bor?

– I Norge, ca 30 minuter från Oslo.

Lyssnar på?

– Gärna på Kygo.

Läser?

– Jag läser helst spännande artiklar eller forskning, jag är ingen större bokläsare.

Tränar helst?

– Jag älskar träning. Jag är ganska allsidig och gillar löpning, cykling, skidåkning och styrketräning

När jag vill koppla av helt gör jag…?

– Att vara på fjällen och ta en lång skidtur och bara koppla bort allt annat.

Det här behöver träningsbranschen tänka om kring?

– Där tänker jag att man generellt sett behöver bli bättre på att skapa upplevelser som gör att man sticker ut i konkurrensen på marknaden.