Trenden med boutique-studios/gym är tydlig och här för att stanna. Men vad händer när intresset för ett koncept mattas av och konkurrensen hårdnar. Hur går man vidare?
SoulCycle är en av pionjärerna inom detta segment och har funnits på marknaden i ca 10 år. När kunderna började efterfråga andra sätt att umgås med varumärket och instruktörerna så satte man sig med och skissade fram ett nytt koncept – SoulAnnex – ett high-end-koncept (35 dollar för 50 min) som skrotat cyklarna och fokuserar på 3 olika klasser (ALIGN, DEFINE och MOVE).
CEO Melanie Whelan till CNBC: -” We are not in the industry of workouts, we are in the industry of community and personal transformation”.
I likhet med andra boutique-koncept så satsar SoulAnnex på kringprodukter och tjänster, exempelvis har man även skapat ett high end athleisure klädmärke
– ”People are time-starved, the competition is time”, avslutar hon.
Den första studion öppnades i New York i gym- och studiotäta Flat Iron District på Manhattan.