LES MILLS: 5 nyckeltrender för träningsåret 2022

Mitt i en bräcklig branschåterhämtning och en störtflod av digital disruption blir 2022 ett spännande år för träningsindustrin. När vi navigerar i ny terräng, vad krävs för att vinna i det nya träningslandskapet? I den här texten delar Les Mills med sig av sina viktigaste trendspaningar för året.

Gamification når en ny nivå

Framgången för gamifierade fitnessplattformar som Zwift och den växande effekten av metaverse sätter igång en ny generation av uppslukande träningspass – i fotspåren av THE TRIP – där musik, bilder, wearables och instruktörer kombineras för att erbjuda deltagarna en spännande träningsupplevelse.

Foto: Les Mills

Tillväxten av ”fitness-gamification” kan öppna upp en mängd samarbetsmöjligheter för nuvarande träningsaktörer, såväl som att nya aktörer kommer till marknaden med en stark grund inom underhållning. Flera välkända varumärken ryktas lansera gamifierade träningsupplevelser under 2022. Håll utkik!

En ny generation gymbesökare

Pandemin har fått människor att prioritera sin hälsa, där 50% fokuserar mer på sitt välbefinnande, enligt Global Fitness Report 2021.

Detta ger tillväxtmöjligheter för träningsleverantörer när covid-restriktionerna avtar och klubbarna återgår till full kapacitet. Nyckeln är att identifiera de grupper som din klubb är bäst lämpad att rikta in sig på.

Till exempel har pandemin gett upphov till en ny generation nybörjare som har tagit trevande första steg inom träning och bestämmer sig nu för vad som komma skall.

Möjligheter finns i överflöd för operatörer som kan tilltala dessa grupper och förstå vad de vill ha utav en träningsupplevelse, såväl som de unika hinder för träning de möter. Även om 81% av nybörjarna är intresserade av gruppaktiviteter, säger 66% att de för närvarande föredrar att träna själva, vilket tyder på ett gap som måste överbryggas innan nybörjare känner sig helt bekväma. Instruktörer och personal har en viktig roll att spela för att se till att de känner sig välkomna.

Stjärnorna lyser starkare i brist på arbetskraft

Med en global brist på arbetskraft som börjar ta ut sin rätt på alla branscher kommer operatörerna att behöva arbeta allt hårdare för att attrahera topptalanger 2022 – och behålla sina befintliga stjärnor.

”Med tanke på att personalkostnaderna kommer att bli högre vem du än väljer att anställa ser jag detta som en stor möjlighet för klubbar att uppdatera sin rekryteringsstrategi och fokusera på att få de allra bästa människorna de kan inom deras givna marknad och segment, ” säger den legendariske klubbchefen och författaren Herb Lipsman.

”Det här kan kosta lite mer på kort sikt, men i en människocentrerad bransch kommer bra personal och rockstar-instruktörer att skilja din klubb från konkurrenterna.”

Foto: Les Mills

Med en stark efterfrågan på socialt umgänge som drivande kraft bakom medlemmarnas önskan om att åtevända till gymmen är det oundvikligt att människorna som står i fronten för våra klubbar kommer att ha en viktig roll att spela.

Rockstar-instruktörer identifieras som den enskilt viktigaste faktorn för gymbesökare när de väljer en liveklass (28%), före kvaliteten på musik (24%) och typ av klass (21%).

Att ha bra människor är särskilt viktigt för att locka till sig nya medlemmar. 30% av gymmens potentiella kunder säger att ”en bra atmosfär” är en nyckelfaktor vid valet av gym, medan hela 59% uppger att personalen också spelar roll.

Boutiques + big box = sant

Efter ett decennium av svindlande tillväxt visade sig pandemin vara särskilt tuff för butiksoperatörer. Med en kundbas som till stor del består av kontorsarbetande människor och utmärkta lägen i stadskärnan är boutique-studios/gym bland de segment som drabbats hårdast – och övergången till hemarbete fortsätter att svida.

IHRSA uppskattar att 27% av de amerikanska träningsanläggningarna har stängt sedan pandemins början, med boutiques som står för en betydande andel av dessa. Men trots dessa motgångar är aptiten på boutiqueupplevelser högre än någonsin bland konsumenter, vilket utlöst en uppsjö av samarbeten mellan boutiques och big box-operatörer.

”If you can’t beat them, join them”, verkar vara den föredragna taktiken, med ledande big box-klubbar runt om i världen som investerar i sitt gruppträningserbjudande för att skapa boutiques inom sina klubbar. I november 2021 tillkännagav boutiquekollektivet Xponential ett avtal om att bygga om boutiques inuti LA Fitness– och City Sports-klubbar; West Wood Clontarf i Dublin har sett fantastiska resultat från sin cykel- boutiquekoncept The Chain; medan stor fiskar som Pure Group och Virgin Active i Asien har skördat frukter genom att investera i THE TRIP.

Genom att erbjuda en boutiqueupplevelse i världsklass tillsammans med förmåner som pooler, parkering och oöverträffade gymgolv, skapar big box-klubbar ett lockande case för merparten av sina medlemmar, som dessutom inte behöver söka sig till någon annan aktör för en boutique-workout.

Och boutique-utvecklingen slutar inte där. Förutom att stora gym kommer in på boutique-arenan, har vi också sett uppkomsten av nya operatörer – som Styles Studio Fitness i USA och Coach Gyms i Storbritannien – som kombinerar det bästa från big box och boutique i ett försök att erbjuda lyxiga gruppträningsupplevelser till massorna.

Giganterna tränger sig in

Med sin snabba tillväxt och fashionabla image är det ingen överraskning att alla vill ha en bit av träningspajen. Teknikjättar som Apple, Google och Amazon gör stora steg in på fitnessmarknaden, men vi ser också mindre uppenbara varumärken ta sig in.

Oavsett om det är McDonald’s som erbjuder Hussle gymkort i sin senaste kampanj, Pullman Hotels som pressar på för digital träning med Les Mills, eller Technogym som slår sig ihop med modejätten Dior, så försöker stora varumärken från alla branscher att anpassa sig till ett aktivt liv.

Denna växande trend erbjuder betydande möjligheter för träningsföretag att växa sin profil och nå nya målgrupper, förutsatt att de kan undvika skadliga partners som enbart är ute efter att ”fit-wash” sin image – tänk fossilbränsleföretag som säljer hållbarhet… Moderna konsumenter är mer kunniga än någonsin och kommer att se igenom oäkthet snabbare än du kan säga sociala mediestorm, så det är viktigt för träningsföretag att vara noggranna vid val av samarbetspartners

Den ursprungliga 2022-trendspaningen från Les Mills består av totalt 10 stycken stekheta spaningar. Du läser de resterande fem här.

Vid frågor kring spaningarna, vänligen kontakta Lena Holmberg, Country Manager Les Mills Nordic:

Lena.holmberg@lesmills.com