Anställning av ”rätt” tränare en viktig nyckel till ökad kundlojalitet

Enligt en rapport av mjukvaruföretaget Mindbody bör gymägare som vill öka sin medlemslojalitet fokusera på att anställa kunniga och trevliga tränare.

En av fem (20%) av människor som tränar regelbundet uppger att ha ” den rätta tränaren/instruktören” är nyckeln för att hålla sig kvar i en ny träningsform/koncept – men endast 4% uppger att de har hittat sin ”dröminstruktör”.

Kunskaperna som gymmedlemmar mest värderar hos sina tränare/instruktörer skiljer sig baserat på medlemmens träningsformer. 34% av de som främst tränar styrketräning värderar tränarna/instruktörernas träningskunskap högst. Medan de som främst tränar HIIT-klasser främst värderar tränarens förmåga att pusha dem hårt.

För de som främst tränar Yoga värdesätts framförallt instruktörens tålamod.

”Vi ser att ett växande antal människor rör sig mot ”pay-as-you-go”-klasser och PT-sessioner, i motsats till traditionella gymmedlemskap. Detta är förstås en stor möjlighet för gym/studios, men samtidigt en utmaning av befintliga affärsmodeller”, säger Charlotte Newton, Senior Marketing Manager EMEA hos Mindbody.

Charlotte Newton

”Att hitta rätt instruktörer/tränare som kan matcha kundernas individuella behov kommer verkligen hjälpa att driva regelbundna återbesök – vare sig det handlar om retention eller tillväxt för gymmen. Tränarna bör återspegla konceptets varumärke, reflektera företagets värderingar och hjälpa till att bygga dess community”, avslutar Charlotte.

Topp 5 saker som medlemmarna värderar hos sina tränare

  1. En vänlig personlighet (27%)

2. Branschkunskap (22%)

3. Välutbildad (14%)

4. Tålamod (12%)

5. Positiv attityd (10%)