Sport & Fitness i Upplands Väsby har tagit ett nytt steg mot att förbättra gymupplevelsen för sina medlemmar. I stället för att förlita sig på traditionell linjär TV har de valt att använda sig av innovativa Nenda Effect TV – en ny gratis streamingtjänst med över 15 kanaler fullpackade med gymunderhållning och som ger gymmet möjlighet att lägga in sina egna reklamspottar i tjänstens kanaler.
Ett stort antal gym väljer att byta till den nya innovativa kombinerade TV & signage-tjänsten Nenda Effect TV, en av de som bytt ut hela den vanliga TV:n till detta är Sport och Fitness. Vi har besökt dem för att se hur det de har upplevt bytet.
Många gymbesökare skriver nog under på påståendet att gym-tv ofta är en ganska intetsägande upplevelse. Oftast rullar linjär-tv-kanalerna ljudlöst på i bakgrunden och bidrar inte mer än, i bästa fall, lite förströelse att kasta ögonen mot under ett pass på konditionsmaskinerna.
Detta vill streamingplattformen Nenda Effect TV ändra på med sin nya tjänst.
För gymmet Sport & Fitness i Upplands Väsby har satsningen inneburit en förbättrad och värdeskapande kundupplevelse, samtidigt som företaget på ett effektivt sätt når ut med skräddarsydda budskap till sina medlemmar i den 3 000 kvadratmeter stora lokalen.
Sport & Fitness satsar på gym, behandlingar, solarium och restaurang med mat anpassad för idrott och träning.
– Det här är ett lyft för oss, vi är verkligen supernöjda. Genom den här tjänsten slipper vi helt stim-avgifter och krångel med rättigheter och licenser. Det bästa är att vi inte bara får tillgång till bra underhållning som förbättrar våra medlemmars gymupplevelser, utan också att vi kan nå ut till dem på ett effektivt sätt. Vi har satt upp flera skärmar ute i lokalen för att skapa rörelse och tagga igång våra medlemmar med hjälp av Nendas underhållning, säger Marco Kangasvieri, ägare Sport & Fitness.
Nendas medgrundare och marknadschef Carl-Johan Barnekow kommenterar och förklarar konceptet närmare:
– Vi såg ett koncept som växt snabbt de senaste åren i USA och Kanada och pratade med gymägare i Sverige som upplevde samma problem. Så vi beslutade oss för att skapa en liknande tjänst för Norden. Många har svårt att förstå vad som är från vanlig TV och digital skyltning.
Kort förklarat så fungerar Effect TV som en streamingtjänst med den stora skillnaden att gymägarna själva kan lägga in sina egna reklambudskap i kanalerna. Oavsett vilken kanal som spelas upp, visas operatörens reklam för medlemmarna med jämna mellanrum. Det är ett elegant och icke-påträngande sätt att kommunicera med sina medlemmar. Med hjälp av appen styrs vilken kanal som visas när och vilka reklamspotta
Även om det även går att använda linjära kanaler via Nenda så skiljer sig Effect TV från vanliga TV-tjänster. Företaget erbjuder här gratis kanaler som är anpassade för gym, exempelvis sport, träning och virtual running. Effect TV erbjuder även mer traditionella TV-program inom områden som resa, outdoor och fiske, som har kortare format och som är anpassade för att kunna ses utan ljud.
– Vi genomförde en undersökning under Fitnessfestivalen i december där vi samlade in över 400 önskemål om vilken underhållning man helst vill se på gymmet, säger Carl Johan Barnekow.
En fråga som Carl-Johan och teamet på Nenda ofta får är om deras tjänst är till för att ersätta klassisk löpbands-tv?
Enligt honom har de som lyckas bäst tv-apparater ute i hela lokalen, inte enbart bara vid konditionsytan.
– Det är mycket inspirerande och varumärkesbyggande att till exempel ha en stor skärm i gymmet som spelar någon av våra vibe-kanaler, med mycket träning och andra som tränar och utövar sin sport på hög nivå. Det skapar en bra atmosfär.
Som operatör kan man välja att sända sin reklam 0, 10 eller 20 gånger per timme, så för de som vill använda skärmen för att primärt ge information är systemet även anpassat för detta.
Nenda Effect TV erbjuder alltså inte bara skräddarsydd underhållning för gym, utan också möjligheten att kommunicera med sina medlemmar genom egna reklamfilmer och budskap som kan inkludera erbjudanden och viktig information.