Många med bakgrund inom fitness drömmer om att någon dag starta gym själva. Gymleco har över 25 års erfarenhet av att hjälpa blivande gymägare öppna gym. Kai Räty, kundansvarig på Gymleco, var själv en av de som valde att starta eget gym och har under hans karriär drivit över ett dussintals gym. Nu har Gymleco sammanställt en konkret lista som du kan använda när du valt att öppna ett gym.
1. Börja med en affärsplan
Vad för inriktning ska ditt gym ha? Ska det vara fokuserat på styrketräning, ska du följa trenden och köra ett gym med padel, ska det vara inriktad på gruppträning eller ska det vara något helt annat? Spalta ner dina unika försäljningsargument och bestäm vad din profil är.
2. Gör en marknadsanalys
Du har antagligen hittat en lokal eller valt vilket område du vill hitta något i. Gör en grundlig research på det området: antal invånare, inkomst och konkurrentanalys. Besök alla gymmen i området och observera vad som fungerar bra för dem och vad deras kunder gillar. Var inte rädd om det finns många gym i området, oftast betyder det bara att invånarna är villiga att träna.
3. Räkna på att starta gym
Det är viktigt att du tar tag i din budgetanalys då gym kostar mycket, speciellt om du är i uppstartsfasen och inte tillhör en kedja. Du behöver räkna på att starta gym. Sätt upp en plan där du tar med alla återkommande kostnader som hyra, lön, larm, el, alla uppstartskostnader som utrustning, teknik, marknadsföring samt alla stora utgifter så som renoveringen. Just nu är det köparens/hyrarens marknad så var inte rädd för att förhandla fram det bästa möjliga kontraktet, kanske kan din fastighetsägare stå för renoveringen?
4. Skapa en marknadsplan
Sätt dig ner och gör en tydlig plan för hur du ska marknadsföra ditt gym. Skapa förköp av medlemskap och försök att få in så många medlemmar som möjligt innan öppning då har du en säker inkomstkälla redan vid start. För att göra detta möjligt måste du satsa på marknadsföringen. Planera hur du ska presentera gymmet och skapa mycket material som du kan använda. Hypa upp konceptet och sälj in det.
Anpassa din marknadsföring beroende på område där du ska öppna ett gym. Om du öppnar i ett centrum stå och dela ut flyers. Om du öppnar i ett industriområde sätt en större budget på digitala marknadsföringen.
5. Planera din gymutrustning långsiktigt
Det är lätt att bara se den billigaste prislappen på offerten och välja det alternativet i och med alla andra uppstartskostnader men tänk istället långsiktigt. Hur kommer gymutrustningen se ut om 5 eller 10 år? Kommer du vara tvungen att byta ut allt eller lägga dyra kostnader på service?
Du kommer alltid kunna hitta billiga gymmaskiner när du väljer att starta eget gym, men det betyder bara att det kommer bli en dyrare kostnad i framtiden. Om du tänker hållbart så kommer de löna sig för ditt gym. Gymleco är uppskattat av många gymägare just för att vår gymutrustning håller. Vi har flera gym med gymmaskiner från 90-talet som fortfarande används flitigt. Tänk scenariot att du har leasing av gymutrustningen på 5 år. Efter de 5 åren har du en uppsättning av gymutrustning som håller i många år framöver och du kan ta ut ren vinst.
Tänk på medlemmarna när du ska öppna gym
Kom ihåg att dina medlemmar är dina ambassadörer. Engagemanget hos dem är a och o. När du ska öppna ett gym behöver du bygga en klubbkänsla, en gemenskap som skapar ett buzz. Ta hand om dina kunder genom att anordna tävlingar, event och andra uppskattade aktiviteter. Se till att uppmärksamma dina medlemmar som inte syns och hörs mest, det kommer uppskattas och du kommer få värdefull feedback som du annars inte skulle fått.
Extratips för att starta ett gym
Det har aldrig varit så många tjejer som utför styrketräning. Ta vara på detta och marknadsför mot kvinnor. Bygg en trygg och uppskattad plats för dina kvinnliga medlemmar.
Case: Iron Cave
Gymmet Iron Cave öppnade januari 2020, det var Tolga Mols första gym och han fick hjälp av Jesper Karlsson, kundansvarig på Gymleco, genom hela processen.
“Jag och Tolga möttes för första gången i Helsingborg 2012 och tittade på ett gym som var till salu. Tolga var gammal tyngdlyftare och tyckte det saknades ett ordentligt gym i hans hemtrakter Karlshamn men han väntade på rätt läge och rätt lokaler.
Jag levererade utrustning till det gym han tränade på på den tiden vilket var Nitro gym.
En dag flera år senare under 2018 kontaktade han mig och sa att nu hade han hittat rätt lokal. Vi träffades och tittade på gym tillsammans, besökte lokalen och hyresförhandlare med fastighetsägaren, jag hjälpte till med affärsplan, ritningar layout och sökte finansiering till hans projekt” berättar Jesper.
Tolga Mol berättar om hans upplevelse av Gymleco:
”För oss har det betytt väldigt mycket att ha både Kai och Jesper som kontaktpersoner som redan från början varit delaktiga i hela processen, som bidragit med erfarenhet och tips.
Det har varit väldigt skönt att kunna ha kontaktpersonerna som bollplank och särskilt roligt att dom kunnat följa hela processen från ett litet frö till där vi är idag.”
Se bilder och läs mer om Iron Cave här.
När du är redo att starta gym
Teamet hos Gymleco hjälper dig mer än gärna från idé till öppning. Kontakta gärna dem så kommer Jesper Karlsson eller Kai Räty hjälpa dig med alla frågor, tankar och idéer så att just din dröm kan bli verklighet.