Techbolaget Nenda är den ledande streamingplattformen för kommersiella miljöer. Företaget levererar en värld av streamad tv-underhållning till hotell, restauranger, serviceboenden, kontor och numera även till gym och träningsanläggningar.
– Vi levererar kort och gott streamad underhållning till kommersiella venues, säger Carl-Johan Barnkow som är marknadschef och medgrundare till Nenda.
Företaget erbjuder marknaden två olika lösningar. Nenda TV, som är en traditionell streamingtjänst med ett utbud du hittar hos många andra aktörer. Sedan finns Nenda Effect TV, vilket är en produkt helt anpassad efter kommersiella miljöer så som gym.
– I Nenda Effect TV har vi kombinerat underhållning anpassad för kommersiella miljöer med digital skyltning, vilket ger våra kunder en smidig möjlighet att nå ut med sina egna budskap på alla tv-skärmar i sina lokaler.
Carl-Johan berättar att Nenda tar fram lösningar som är individuellt baserade på vilken bransch kunden verkar inom.
– I gymbranschen, som exempel, så passar tyst tv bäst. Där fyller vi innehållet med innehåll som passar in bra i den aktiva miljö, såsom actionsport, reseprogram med mera och alla program med tal textas i lite större format än vad människor är vana vid hemifrån, för att maximera läsbarheten.
Carl-Johan menar att deras tjänst är det perfekta komplementet till den vanliga TV-utbudet eftersom den både ger underhållning och digital skyltning i ett. Den passar lika bra till cardion som för att skapa häftig atmosfär i övriga delar av träningslokalen. Med appen som kommer till kan man schemalägga vilka kanaler som ska spelas och appen byter sedan över till rätt kanal automatiskt.
– Nendas effectTV finns det både linjära kanaler och ett brett kanalutbud med helt nya kanaler som är anpassade för gymmiljön. Detta för att de linjära, standardiserade, tv-tablån inte är direkt anpassade för tränande individer. Programmen är ofta en halvtimma eller en timma långa, vilket inte sällan blir för långt för den som vill ha lite förströelse under tiden som den värmer upp på exempelvis konditionsmaskinerna. Slutligen så består tv idag av ungefär 20% reklamtid, dessutom har du även reklam för andra program ovanpå detta.
Anpassat för livliga miljöer
För att råda bot på dessa problem har Nenda skruvat på sitt koncept för att passa in i dynamiska miljöer på bästa vis.
– Till att börja med är våra program runt 15–20 minuter korta, vilket gör att de tränande oftast kan kolla färdigt på ett helt avsnitt. Sedan arbetar vi med 10% reklamtid, vilket gör att tittarna får ut mer av sitt tittande. Och för det tredje så ger vår lösning gymmen möjlighet att själva fylla viss del av reklamavbrotten med sina egna budskap. Detta innebär att i stället för att ge bort massvis av visningar till mediebolag, intäkter som inte kommer gymmen till gagn, så kan gymmen själva kapitalisera på kommunikation mot egna medlemmar.
När vi frågar Carl-Johan vilken betydelse som mängden reklam har för tittande så menar han att det finns en tydlig korrelation mellan hög reklamtäthet och ökad reklamtrötthet.
– Det finns en hel del stora studier kring det här. Människor stänger helt enkelt ”av” i skallen när reklamen kommer för tätt. Om den däremot, som vi har löst det, kommer i mindre doser så behåller människor sitt fokus även under reklampauserna. Om man dessutom kombinerar detta med hyperrelevant reklam för hälsomedvetna och tränande människor så blir det en stark kombination.
Vilken bakgrund har ni som startat och ligger bakom Nenda och hur kom ni på den här idén?
– Jag och min medgrundare Anders Hässel startade Nenda för fem år sedan. Jag själv har en bakgrund inom försäkringsbranschen och konsumentprodukter och Anders har en lång erfarenhet inom just tv-branschen och kanalrättigheter.
De båda såg att på konsumentsidan så finns det ett nästan oändligt utbud av tjänster, och inte helt sällan har hushåll flera olika tjänster samtidigt. Men på företagssidan har inte utvecklingen gått framåt särskilt mycket.
– Om man är ett företag fanns det egentligen inga andra alternativ än linjära tv-kanaler. Det fanns inga molnbaserade streaminglösningar som möjliggör en kombination av streamat innehåll och digital skyltning, såsom vi har löst det. Så där såg vi ett tydligt hål på marknaden och valde att satsa på att ta fram en lösning på problemen.
Carl-Johan är tydlig med att påpeka att de inte är ett renodlat digital signage-bolag, utan att Nenda är en streamingstjänst med tv-underhållning som även erbjuder en snygg, prisvärd och kundvänlig lösning för att lägga in egen tv-reklam.
– När vi pratar Nenda effectTV så hämtade vi inspirationen hos aktörer i USA som har växt till enorma bolag på olika marknader, så då tänkte vi att det här skulle vi kunna göra – fast i Norden.
Smidigt och kostnadseffektivt
Förutom att den molnbaserade streaminglösningen innebär större möjlighet att påverka innehållet så kommer det med flera ekonomiska fördelar.
– I traditionella sammanhang så behöver ofta kunderna investera i hårdvara i form av huvudcentraler och kablar som ska dras fram till olika platser i faciliteterna. Vi har en app där du kan få in traditionella tv-kanaler samt en mängd andra typer av kanaler, så kallade ”loop-kanaler”, som är till för att skapa en bättre stämning och som är perfekt anpassade för ljudlös tv. Dessa kanaler uppdateras löpande med nytt innehåll. Det gör att man slipper kostnader för hårdvara och installation.
Vad kostar er lösning?
– Det kostar 99 kr per månad och anläggning, så det är en väsentligt billigare lösning än traditionell tv. Sedan kan man även lägga till linjära kanaler mot en kostnad. Dessutom har du möjlighet att lägga in dina egna budskap och öka möjligheten att öka intäkterna i verksamheten. Just nu har vi dessutom en kampanj där det är kostnadsfritt första året.
Carl-Johan menar vidare att det är en hel del aktörer på marknaden som olagligt streamar, så kallad ”fulstreaming”, innehåll på sina skärmar. Och det kan bli en kostsam historia.
– Det görs mer tillslag där ute just nu. Många vet kanske heller inte att det är olagligt att ta den tv:n som finns i fastigheten för att skjuta ut på diverse skärmar ut mot sina kunder. Böterna kan ligga på mellan 50 000–90 000 kronor för den här typen av förseelser. Gym- och barverksamheter är särskilt granskade då de lockar mycket daglig trafik.
– Vår lösning gör att både stora och mindre aktörer kan kvalitetssäkra sitt innehåll samt se till att man följder de regler som gäller och inte riskerar kostsamma medvetna eller omedvetna misstag.
Vilken typ av egen reklam kan man lägga in?
– Antingen video eller bild är det som gäller. Vi har även möjlighet att hjälpa våra kunder med att ta fram reklammaterial om de inte har den kapaciteten själva.
Kan du nämna några verksamheter inom träning som ni arbetar med?
– Gymmarknaden är ganska ny för oss, vi har nyligen anställt en kille, Fredrik Eriksson, som kommer ifrån gymbranschen och arbetar mot den marknaden. Men vi har redan ett antal både mindre och större kunder i gång. Bland annat gymkedjan Energicenter som verkar i södra Sverige.
Vilken respons har ni fått när ni varit ute och presenterat ert koncept?
– Väldigt bra skulle jag säga. Det är en produkt som fyller sin tydliga funktion på marknaden och de vi pratat med, inkluderat de allra största aktörerna på marknaden, är väldigt positiva till detta och tittar närmare på det. Vi har ett par piloter i gång på olika anläggningar.
Är det något särskilt som kedjorna gillar med vad ni erbjuder?
– Jag skulle säga att det är möjligheten att helt styra innehållet på alla skärmar på alla anläggningar och anpassa efter tid på dygnet, geografi och att kunna styra kommunikationen ut i minsta detalj. Om du har en kedja kan du enkelt styra och lägga ut reklam på alla skärmar i organisationen samtidigt.
– Jag brukar säga till våra potentiella kunder – Tänk hur många tusentals timmar reklamtid som ni har gett bort till olika mediebolag, dessutom har ni i tillägg betalat för att nyttja själva tjänsten. Då brukar polletten trilla ner, avslutar Carl-Johan med ett leende.
Om du besöker Fitnessfestivalen till helgen så kan du träffa Carl-Johan och teamet på Nenda i monter A11:21.