Technogym rapporterade sitt halvårsresultat den 5 augusti. Den italienska utrustningstillverkaren ökade intäkterna genom en positiv utveckling för B2B-försäljningen och en stark ökning i nordamerika när den marknaden tar fart igen efter pandemiåren.
Första halvåret i siffror:
- Första halvårets intäkter uppgick till 325,2 miljoner euro, en ökning med 17,7% jämfört med första halvåret 2021.
- Försäljningen i Nordamerika ökade med 52,6% på årsbasis till 45,3 miljoner euro, vilket motsvarar 14% av Technogyms totala verksamhet.
- Den Globala B2B-försäljningen nådde 241,4 miljoner euro, en ökning med 34,8% från samma period 2021.
- Den globala B2C-försäljningen (mot konsumentmarknaden) minskade med 13,8%, från 97,2 miljoner euro till 83,8 miljoner euro.
Technogyms grundare och vd, Nerio Alessandri, kommenterar:
”Technogym har följt med när återhämtningen av branschen tagit fart efter pandemin och intäkterna under årets första sex månader växer kraftigt inom alla B2B-segment och B2C-kundsegmentet ligger också långt över nivåerna före pandemin.
Technogym är idag det enda varumärket som till fullo kan ta till sig alla marknadsmöjligheter tack vare sitt digitala ekosystem, som erbjuder människor möjligheten att koppla upp sig till sin personliga wellnessupplevelse på gymmet, hemma, på jobbet eller på resande fot.”
Idag finns Technogym-produkter närvarande på över 85 000 träningscenter och över 22 miljoner användare finns på MyWellness-plattformen och Technogym-appen.
Alessandri avslutar:
”Vår premiumpositionering inom de olika marknadssegmenten har också gjort det möjligt för oss att upprätthålla tillräcklig lönsamhet och se fram emot resten av året med optimism.
Att må bra är bra för människor, företag och regeringar idag, mer än någonsin, prioriteringar för alla: över hela världen fokuserar regeringar i allt högre grad på politik som fokuserar på förebyggande och främjande av hälsosam livsstil, företag investerar i personalens hälsa och välbefinnande, och hos gemene man blir fler och fler medvetna om fördelarna med regelbunden träning”.
Technogyms svenska distributör, Qicraft Sweden, visar på starka siffror i årsredovisningen för 2021:
- Nettomsättningen ökade under året med 26.5 MSEK (15%) till 202 MSEK jämfört med 176 MSEK året före.
- Resultatet landade på dryga 15 miljoner kronor, samma nivå som 2020.