Gymmedlemskapen i Storbritannien ökade till rekordnivåer under 2024, enligt en ny rapport från UK Active som presenterades på FIBO-mässan i april. Även intäkterna i branschen steg markant.
Storbritannien visar fortsatt stark återhämtning efter pandemin. Tillväxt syns i både medlemsantal, intäkter och även i åldersgrupperna som tränar. Dessa trender påminner också om de amerikanska, som vi rapporterade om tidigare i veckan på Sweaty Business.
Andelen av befolkningen med gymmedlemskap ökar
Antalet personer med gymmedlemskap uppgick till 11,5 miljoner under 2024.
Det motsvarar att genomsnittet av britter med gymmedlemskap nu uppgår till 16,9 %, jämfört med:
– 15,9 % under 2023
– 14,6 % under 2022
Branschens totala intäkter ökade till 5,7 miljarder pund (cirka 76 miljarder kronor).
Det innebär en ökning med 8,8 % jämfört med året innan.
Av dessa stod medlemsintäkter för 5,19 miljarder pund, vilket är en ökning från 4,05 miljarder pund år 2022.

Generation Z dominerar
En stor del av tillväxten förklaras av Generation Z (födda 1997–2012), som i högre grad än tidigare generationer betraktar träning som en självklar del av vardagen.
Motivationen bakom medlemskapet bland de tillfrågade:
– 83 % tränar för fysisk hälsa
– 76 % för mentalt välbefinnande
– 75 % för att öka självkänslan
– 68 % för bättre sömn
Yngre målgrupper ser tydligare värdet – äldre upplever mindre behov
Skillnaderna i attityd gör sig påminda mellan yngre och äldre generationer. De yngre ”köper” lättare in på en livsstil med träning, medan äldre i större utsträckning behöver övertygas om nyttan. Nästan hälften av de äldre (49 %) uppgav att de inte ser något behov av att träna på gym.
För samtliga åldersgrupper spelar också ekonomin roll. UK Actives rapport visar att kostnad fortsatt är det största hindret för dem som inte är medlemmar – 68 % av icke-medlemmarna uppgav priset som främsta anledning till att de inte tränar på gym. Samtidigt har gymmen i sin tur ökade driftskostnader, särskilt energipriser, som tvingat många anläggningar att höja sina priser.
Andra vanliga skäl till att avstå från gymträning bland icke-medlemmar var:
– Bristande intresse (48 %)
– Obekväma med miljön (47 %)
– Låg självsäkerhet (44 %)

Träning som samhällsnytta och ekonomisk vinning
Tim Hollingsworth, vd för Sport England, lyfter i rapporten träningens bredare betydelse:
“Att delta i sport och träning och vara fysiskt aktiv bör ses som en ekonomisk insats. En aktiv livsstil minskar trycket på vården, höjer produktiviteten och sparar offentliga resurser genom att förebygga kroniska sjukdomar.”
Trots ekonomiska utmaningar som energikris, inflation och förändrat konsumentbeteende, visar branschen tillväxt. Det pekar på att fysisk aktivitet alltmer erkänns som en strategisk samhällsresurs – både för folkhälsa och ekonomi.
Begränsad tillväxt i nya anläggningar
Trots medlemsökningen var tillväxten av nya gym låg.
Antalet anläggningar ökade med 1,8 % till totalt 5 030 stycken under 2024.
Branschen fokuserar snarare på att effektivisera och förädla sina befintliga verksamheter.
Ökat investerarintresse
Under året genomfördes sju större förvärv inom träningssektorn.
Bland annat förvärvade Leeds-baserade PureGym den amerikanska kedjan Blink Fitness.
Det visar att branschen fortsätter att attrahera investerare, både nationellt och internationellt.
Fortsatt läsning:
Läs ursprungsartikeln på UK Active här.
Läs Sweaty Business liknande spaning från amerikanska gymmarknaden här.