Nu är det verkligen full fart framåt för gymbranschen – ta del av några möjligheter som hjälper dig att skapa framgång.
Trender inom teknik, samhälle och världsekonomin förändrar oftast många branscher. Det gäller att hela tiden vara på tårna och skaffa sig den kunskap och de resurser som krävs just nu – för att anpassa sig till utvecklingen. Här följer några insikter väl värda att beakta:
Bli en specialist istället för en generalist
För i tiden pratade vi om ”friskvårdsanläggningar där alla var välkomna”. Gamla och unga, långa och korta, smala och tjocka, nybörjare och elittränande – alla var välkomna. Det är som en radiostation som försöker tillgodose alla lyssnare – inom en timme börjar man med att spela pop, sedan en klassisk symfoni, därefter lite jazz, dags för en dos hårdrock och som avslutning får vi ta del av opera. Det är dömt att misslyckas och mycket snart kommer denna radiostation inte ha några lyssnare.
Idag hör vi inte längre benämningen ”friskvårdsanläggningar”. Att få ett generell upplevelse via ett generellt träningsprogram gjord av en generell instruktör ger dig ingen tydlig affärside. Ditt gym behöver bestämma en tydlig profil som passar in på några utvalda målgrupper – därefter göra allt du kan för att tillfredsställa dina tilltänkta kunder.
Lär dig att ”väl investerad tid” är en viktig konkurrensfaktor
Människan lever i snitt ca 30 000 dagar. Dessa dagar vill vi fylla med kvalitet och något som verkligen betyder något för oss. Via internet har det skapats en vardag där ”allt är möjligt” – det finns inga begränsningar längre. Du kan till och med boka en tur till månen.
Men alla dessa möjligheter gör att vi ställer krav att varje spenderad minut måste ge oss stimulans och mening – ”do not waste my f-cking time”. Detta påverkar allt vi gör och numera vill vi bara göra saker som är ”roligt”. För gymbranschen innebär detta behov en utmaning – för merparten tycker verkligen inte ”att det är roligt” att gå runt och skrota i ett gym och dra upp och ner i några maskiner.
Delen med att ”träna på gym” ska ta 60 minuter är definitivt inte en paketeringar som passar de målgrupper som ännu inte hittat in i gymmiljön. Att lägga många timmar på gymmet är för de flesta potentiella kunder både tråkigt och en känsla av ”vad f-n gör jag här”.
Samtidigt vet vi alla – att spenderad tid på gymmet är den bästa investering du kan göra. Både för ökad livskvantitet (att helt enkelt leva längre) och ökad livskvalité (att ha en kropp i fin form som ger dig möjlighet att leva livet fullt ut). Lösningen blir för gymmen att hitta något som är roligt, inte tar för lång tid men ändå ger suveräna resultat. Och hur enkelt är det egentligen?
Även ”äldre” är uppväxta med gym
Idag finns det 40 plussare som är födda på 1980-talet – samma decennium som när gymmen började blir en mer accepterad faktor i samhället. Det blir därför allt mer vanligt och accepterat även för ”den äldre massan” att ha ett gymkort.
Det finns nästan tre miljoner svenskar som tillhör ålderskategorin ”55-plussare”. Redan under 2010 började Baby Boom generationen gå i pension – det är den rikaste generationen som vi någonsin haft. Våra 55-plussare äger 80% av all vår privata rikedom, de kallas ofta för ”tidernas mest köpstarka målgrupp”.
De har köplust, gott om ”egotid” (eftersom deras barn är vuxna) och en hel del pengar samtidigt som de strävar efter en sak – de vill dö unga så sent som möjligt och ha ett fortsatt fantastiskt sexliv! Hur ska de lyckas med detta – förhoppningsvis genom att ta del av tjänsterna som ett gym erbjuder.
Men det är skillnad på en 25-årings kropp och en 55-årings kropp. Kan just ditt gym anpassa vissa av era program (tempo, val av rörelse och intensitet) för att passa denna enormt stora och köpstarka målgrupp?
Summering: Vi vet alltså att våra potentiella kunder vill bli sedda och känna sig utvalda. De är fullt upptagna med att fylla varje dag och varje timme med ”värde” och pengar är inga problem för en allt mer åldrande publik. Hur kan just ditt gym utnyttja denna situation till er fördel?