Vill du lyckas med försäljning måste du förstå att personkemi är en stor bestämmande faktor när kunden ska välja på att köpa eller ej.
Alla företag letar desperat efter ”personal som kan sälja”. Och kan ni inte idag leverera de säljresultat som krävs – är inte första steget att sätta nya mål. Fokus ska istället läggas på att få rätt individer på plats och få fel personal att inse att de ska sluta.
Vi köper av personer vi respekterar
Personal med rätt kemi kommer till sin arbetsplats för att de är extremt positivt inställda till företaget, sina medarbetare och framförallt sina kunder. De har en passion för hälsa som lätt smittar av sig och de vill alltid kundens bästa. En anställd som mest är intresserad av att själv glänsa och uppnå egna fördelar är inte en anställd som kan sälja.
Har du rekryterat rätt – får du en medarbetare som har full passion för det som skall göras varje dag. De vet att människor köper från personer de gillar, respekterar och känner sig trygga med. Precis som att kunden undviker att göra affärer med människor som de inte gillar och som är dåliga på att bygga förtroende.
Din rätta medarbetare har förmågan att skapa god personlig kemi med kunden eftersom de är en ”people person”. De förstår att man inte kan behandla alla sina intressenter på samma sätt och att kunden behöver hjälp med att ta beslut som är långsiktigt gynnsamma.
Här är 10 egenskaper som vi gillar hos andra:
- Vänliga
- Artiga
- Försiktiga
- Kommer i tid
- Visar respekt
- Har gemensamma intressen
- Är bra på att lyssna
- Visar ett genuint intresse
- Ställer frågor där personen för prata om sig själv
- Är hjälpande och hittar lösningar
Lyssna och låt intressenten pratat om sig själv
En av de viktigaste egenskaperna som en populär människa har är deras förmåga att lyssna. Att lyssna är väldigt enkelt, men ändå gör majoriteten inte det.
För att lyssna behöver du först ställa bra frågor. Ingen vill egentligen erkänna att vi är mest intresserad av oss själva, men så är det. De flesta tycker därför verkligen om att prata om sig själv.
Och när du får intressenten att pratat om sig egen situation – då kommer de att gilla dig. Personal – med en personkemi som verkligen säljer – känner till detta faktum. De ställer frågor som ”Vad gör du idag för att hålla dig i form”? eller ”Har du varit medlem på ett gym förut”?
Ställ bra frågor som sätter kunden i fokus och sedan intar du bara din position som en aktiv lyssnare. Lyssna på svaret, nicka aktivt för att sedan lyssna igen. Fortsätter med följdfrågor och gräv djupare. När du gör detta kommer personen att känna sig bekväm, glad, uppmärksam och allt eftersom litar personen på dig mer och mer.
Känner du igen dig? Innehar du dessa egenskaper? I så fall grattis – du har stora förutsättningar att lyckas inom gymbranschen.