1. Använd data för att anpassa kommunikationen och interaktioner med dina kunder.
I dina digitala system finns massor av värdefull och användbar data för att du ska, på ett mer skräddarsytt och relevant sätt, kommunicera med dina kunder. Allt från hur många gånger per vecka de tränar, vad de tränar, vad de köper för produkter före och efter träningen till favoritaktiviteter utanför gymmets fyra väggar. Rikta dina budskap till enskilda individer eller skapa mindre segment av flera medlemmar med liknande beteenden och konsumtionsmönster istället för att masskommunicera.
Våga bli ”personlig”.
2. Gör transaktioner friktionslösa och riktigt enkla genom digitalisering.
Gör det enkelt för dina kunder att betala. Vår tröskel för digitala transaktioner utan mänsklig kontakt sjunker mer och mer för varje dag som går. Företag som Spotify, Netflix, Adobe, Microsoft, m.fl. har skapat ett helt nytt konsumtionsbeteende. Vi lämnar gladeligen bort våra kortuppgifter mot att månads, kvartals eller årsvis motta en tjänst eller produkt vi litar på och värderar högt. Inom gymbranschen dominerar fortfarende autogiro, en betalningsform som ligger långt ifrån vad vi idag kallar för ”friktionsfri transaktion”.
Finansföretag som Klarna lever på att göra betalningar så enkla som möjligt. Idag finns det en uppsjö av administrationssystem för gym och studios som gör det busenkelt att betala, inte bara sitt medlemskap, utan även köp som görs regelbundet i samband med besök.
Gör dina kampanjer i sociala medier ”köpbara” genom smarta länkar och minimera antalet klick till köp.
3. Se till att dina digitala system lirar och integrerar väl med andra plattformar.
De flesta gym och studios använder flera digitala plattformar eller s.k. ”ekosystem” för att kunna erbjuda så bra service som möjligt. Se till att investera både tid och pengar på att göra kundens resa mellan plattformarna så smidig som möjligt. Kampanj och landningssidor kan göras smarta och kan också förflytta information mellan varandra för att på så sätt göra användarupplevelsen angenäm, se bara till att både ni och leverantörerna ni använder har koll på Dataskyddsförordningen/GDPR.
Skapa bra innehåll hos tredjepartsplattformar, gör det sökbart och optimerat.
4. Investera strategiskt i mobilt och video och minska i traditionella mediekanaler.
Begreppet ”mobile first” kan tyckas vara ganska nytt för många, men faktum är att mobile first är dött. Det är ”Mobile Only” som gäller. Skifta dina marknadsföringsinvesteringar till kreativa lösningar som är skräddarsydda för en mobil upplevelse. Anpassa dina budskap för varje resp. mediekanal och våga jobba med rörligt material. Bra, relevant och kreativt videoinnehåll engagerar fortfarande bäst. Röst eller ”voice”, förväntas bli det största mediet i framtiden. Inte konstigt med tanke på att det är de två största företagen i världen, Amazon och Alphabet (Google) som leder den blixtsnabba teknikutvecklingen.
5. Fortsätt att investera i dina fysiska lokaler och hitta nya sätt att attrahera kunder på.
Även om det har varit tuffa år för butiksnäringen, mycket pga. internetshoppingens intåg, så ser analytiker en svag uppåtgående trend för fysiska lokaler. Innovativa sätt att attrahera kunder på gör att människor börjar komma tillbaka till butikerna. Att omvandla sina butiker till upphämtningshubbar för produkter kunder har beställt online, eller lämningsplatser för exempelvis återvinning av kläder, elektronik eller andra typer av produkter är bara några exempel.
Vad kan du göra på ditt gym eller studio för att öka servicegraden och attrahera nya kunder? Erbjuda attraktiva frukostpaket, laddningsmöjligheter för mobil och laptop, tillfälliga delade arbetsplatser? Eller helt enkelt erbjuda möjlighet för vem som helst att hämta upp produkter de har beställt från en kosttillskotts eller sportbutik online?
Inspirationen till den här artikeln ser du i den här videon.