Podcast: Från källargym till kedja – Roger Baburin om resan med Member 24

Roger baburin, grundare och vd Member 24
Roger Baburin | Foto: Member 24

I det senaste avsnittet av Sweaty Business Podcast gästas vi av Roger Baburin, grundare och vd för gymkedjan Member 24 – en aktör som på bara drygt ett decennium lyckats skapa en stark position på den svenska träningsmarknaden genom tydlighet, konsekvens och kompromisslös design.

En entreprenörsresa som började i ett skyddsrum

Roger Baburin startade sitt första gym redan 1994 tillsammans med två vänner i ett 300 kvadratmeter stort skyddsrum i Sollentuna. Resan därifrån gick via franchise-verksamhet inom World Class-kedjan, där han under drygt ett decennium byggde upp sex gym innan han 2008 sålde verksamheten till Sats. Men istället för att lämna branschen valde Baburin att börja om från början.

Efter försäljningen funderade han en bra stund kring vad han ville göra härnäst. ”Min fru sa till mig en dag: ’Nu får du fasen ta och ge dig – gör det du är bra på: bygg gym'”, berättar Roger.

Bakom Member 24: Tydlighet, estetik och prisvärdhet

Member 24 design gym
Foto: Member 24

Member 24 startade med en tydlig idé: att skapa snygga, inspirerande gym med stark designprofil – men utan all service som tynger fullservicekoncept. Inspirationen kom från lågprisaktörer som Fitness24Seven, men Baburin ville höja ambitionsnivån rejält.

”Vi ville bygga ett gym där vi själva ville träna – med cool retrodesign, tydlig maskinplacering och en miljö som inspirerar. Och vi ville göra det till ett pris som fler har råd med,” säger han.

Member 24 gym
Foto: Member 24

Satsningen på unik design har varit en röd tråd genom hela konceptet. Tapeter, bilder och inredning tas fram internt – inget lämnas åt slumpen. Resultatet: en tydlig visuell identitet som sticker ut på marknaden.

Member 24 run club löpning
Foto: Member 24

Pandemins brutala påverkan

Corona-pandemin slog hårt mot företaget. ”Jag har aldrig jobbat så hårt i hela mitt liv. Vi tappade 60 procent av våra besök över en natt när Löfven sa ”gå inte till gymmet”. Jag blev sjuk av stressen – tinnitus, utmattning. Det var fruktansvärt.”

Men tack vare lojala kunder, snabba förhandlingar med hyresvärdar och stöd från ägarna lyckades kedjan överleva. 

Member 24 Gym
Foto: Member 24

Spaningar om branschens utmaningar

I samtalet riktar Baburin kritik mot den ekonomiska logiken i träningsbranschen:

”Att kunna träna på 3 000–4 000 kvadratmeter med fullserviceutbud för 350 kronor i månaden är orimligt. Vi måste börja ta mer betalt för kvalitet.”

Han föreslår även att träning borde ingå i ett skatteavdrag likt RUT – för PT-timmar, gymkort eller idrottsaktiviteter. En lösning som skulle kunna förbättra folkhälsan och ge gymbranschen bättre förutsättningar att växa.

Framtiden för Member 24

Member 24 träning gym
Foto: Member 24

Kedjan har idag 28 gym och siktar på att fördubbla antalet inom några år. Expansionen ska ske selektivt, i kluster, främst i Mälardalsområdet.

”Vi tror på närhet, lokal förankring och att hålla ihop våra enheter. Det får ta den tid det tar,” förklarar Baburin.

Rådet: ”våga välja bort”

Avslutningsvis delar Roger med sig av sina bästa tips till framtida gymentreprenörer:

  • Ha stenkoll på ekonomi – annars överlever du inte.
  • Våga nischa dig – gör något tydligt och annorlunda.
  • Stå fast vid din idé – även när andra tycker du borde bredda dig.

Vill du höra hela samtalet med Roger Baburin? Sweaty Business podcast hittar du där poddar finns, på Spotify eller här.