Norska butikskedjor satsar på billigare lightläsk

Den norska handeln vill minska sockerförbrukningen.
Nu tar man vägen via sänkt pris på lightläsker.

Det finns en allmän ambition i Norge om att minska sockerförbrukningen.
Flera av kedjorna i den norska dagligvaruhandeln hoppar nu på det tåget för att bidra till detta.

Vägen man nu går är att sänka priserna på lightläsken, vilket flera norska kedjor nu väljer att göra.

– I dag sänker vi priserna med upp till 20 procent på alla sockerfria läskdrycker för att minska sockerförbrukningen i Norge, säger kedjan Kiwis vd Jan Paul Bjørkøy till norska VG. Enligt Jan Paul Bjørkøy dricker en genomsnittlig norrman 111 liter läsk och mineralvatten om året.

– En halvliter cola med socker innehåller 24 sockerbitar. Om en person dricker 111 liter om året och byter från Coca cola till Cola zero så blir det 5 280 sockerbitar mindre, säger Jan Paul till VG.

Konkurrenterna hakar på detta och både Rema 1000 och norska Coop sänker priserna på motsvarande sätt.
– Vi gör samma sak i våra Extrabutiker, säger informationschefen Bjørn Alan Takle Friis till VG.