Efter att ha varit nära konkurs gör Viktväktarna en comeback – med ny inriktning. Företaget återvänder till börsen och ställer om fokus mot klimakteriet och hormonrelaterade hälsoutmaningar för kvinnor.
I maj rapporterade Sweaty Business om att Viktväktarna riskerade konkurs efter 62 år på marknaden. Efter en tuff period, där de bl.a. uppges ha missat GLP-1-vågen med läkemedelsassisterad viktnedgång är nu bolaget tillbaka – med ny strategi och ny ledning.


Ompositionerar sig för klimakteriets tidsålder
WeightWatchers, eller Viktväktarna, gör ett försök att återvinna relevans genom att omprofilera sig som ett företag inriktat på kvinnors hälsa, med särskilt fokus på perimenopaus, klimakteriet och tiden därefter.
Som ett led i omstruktureringen har WW tillsatt en ny styrelse samt rekryterat Dr. Kim Boyd som chief medical officer. Samtidigt lanseras ett kliniskt program riktat mot kvinnors hormonella livsfaser.
Från viktminskning till helhetsvård
Företaget har haft svårt att hänga med i utvecklingen kring de populära GLP-1-läkemedlen, trots förvärvet av telehälsobolaget Sequence under 2023.
Nu skiftar man fokus till att stötta kvinnor genom metabola förändringar och livsstadier med hjälp av en blandning av näringsrådgivning, coaching, gemenskap och hormonbehandlingar. Viktminskningsläkemedel kommer fortsatt att erbjudas – denna gång i samarbete med Novo Nordisk, efter att läkemedelsjätten avslutat sin relation med Hims & Hers.

Klimakteriet som nästa tillväxtområde
Cirka 70 procent av alla kvinnor upplever viktökning i samband med klimakteriet, enligt Fitt Insider. Trots detta finns det få etablerade varumärken som erbjuder sammanhållen och evidensbaserad vård för denna grupp.
WW positionerar sig nu inom det som allt fler betraktar som ett ”white space” – ett område med stor efterfrågan men begränsat utbud. Företag som Midi Health och Noom har också börjat integrera hormonbehandlingar (HRT) och longevity-fokuserade tjänster i sina erbjudanden.
En andra chans
Efter att ha missat möjligheten att bli ledande inom GLP-1-segmentet, försöker Viktväktarna nu fånga nästa våg – genom att erbjuda hormonmedveten, individanpassad och långsiktig vård riktad till kvinnor 40+.